[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1404 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 36-18 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی در گروه کودکان ازدیدگاه دانشجویان بر اساس مدل CIPP در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1403
علی مقصودپور ، ناهید عسکری زاده ، شیرین لواف ، سبا آقایی*
گروه کودکان, دانشکده دندانپزشکی، علوم پزشکی تهران ,دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران, ایران ، saba.aghaee@gmail.com
چکیده:   (169 مشاهده)

خلاصه:
سابقه و هدف: ارزشیابی یکی از جنبه‌های مهم در فرآیندهای آموزشی است. این مطالعه با هدف ارزیابی برنامه آموزشی گروه کودکان دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بر اساس الگوی ارزشیابی CIPP( context, input, process, and product evaluation model ) انجام گرفت.
مواد و روش ها:  در این مطالعه توصیفی-تحلیلی پرسشنامه (DREEM ( Dundee Ready Educational Environment Measure  شامل 50 سوال در 5 حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، جو آموزشی، توانایی علمی  و شرایط اجتماعی و پرسشنامه Product  شامل سه چک لیست محقق ساخته از برنامه آموزشی دندانپزشکی کودکان مطابق با کوریکولوم وزارت بهداشت که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود میان 209  دانشجو که واحد عملی 1و2و3 دندانپزشکی کودکان را گذرانده بودند به شیوه سرشماری توزیع گردید. از آزمون
 Kolmogorov-Smirnov برای تعیین نرمالیتی داده‌ها و از آزمونهای One-way ANOVA، Tukey HSD و Regression برای تجزیه و تحلیل آن ها استفاده گردید و مقادیر کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد.

یافته ها: در زمینه product پاسخ " می توانم به تنهایی انجام دهم "  برای واحد کودکان عملی 1 , 2 و 3 به ترتیب   56/34درصد, 59/73 درصد و 62/55 درصد بود. میانگین امتیاز پرسشنامه ی DREEM   79/113 از 200 نمره کل (56.89%) بود. میانگین حیطه ی ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود براساس ترم تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود (0/004=p). میانگین ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود در دانشجویان ترم 10 بطورمعناداری بالاتر از ترم 11 (0/003=p) بود. سن، جنس و نوع ورودی بر تعیین ادراک دانشجویان درحیطه‌های مختلف و نمره کلی پرسشنامه DREEM تاثیر معناداری نداشت (0/05<p) اما جنسیت رابطه معکوس و معناداری با درحیطه‌ ی ادراک دانشجویان از شرایط اجتماعی خود داشت (0/136=-بتا استاندارد)   (0/079=P)
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی:  یافته‌های مطالعه ی حاضر نشان‌ داد که وضعیت ادراک دانشجویان نسبت به گروه دندانپزشکی کودکان  دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در  حیطه های    context  و product  در شرایط مطلوبی بوده و به نظر می رسد این گروه در دستیابی به اهداف آموزشی موفق بوده است .
 

شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: دستاورد آموزشی، ارزیابی نیازهای آموزشی، دندانپزشکی کودکان
متن کامل [PDF 946 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Karimi Moonaghi H, Raffe S. The CIPP a Model for Evaluation. Navid No. 2022;25(82):91-101.
2. Moradifard M, Khanipoor F, Bazrafkan L, Hayat AA. Evaluation of Pediatrics Residency Training Program in Hormozgan University of Medical Sciences Using CIPP Evaluation Model in 2020. J Iranian Med Coun. 2022;5(3):443-53. [DOI:10.18502/jimc.v5i3.10940]
3. Toosi M, Modarres M, Amini M, Geranmayeh M. Context, Input, Process, and Product Evaluation Model in medical education: A systematic review J Educ Health Promot. 2021;10(1):199-211. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1115_20] [PMID] []
4. Janati A, Gholami M, Narimani MR, Gholizadeh M, Kabiri N. Evaluating Educational Program of Bachelor of Sciences in Health Services Management Using CIPP Model in Tabriz. Depiction of Health. 2017;8(2):104-10.
5. Makarem A, Movahed T, Sarabadani J, Shakeri MT, Asadian Lalimi T, Eslami N. Evaluation of Educational Status of Oral Health and Community Dentistry Department at Mashhad Dental School using CIPP Evaluation Model in 2013. J Mashh Dent Sch. 2014;38(4):347-62.
6. Rahimzadeh M, Emadzadeh A, Hosseini M, Akrami R. Exploring Learners' Viewpoint regarding Training Program of Health Care Providers Based on CIPP Model. Future Med Edu J. 2019;9(3):3-10.
7. Rooholamini A, Amini M, Bazrafkan L, Dehghani MR, Esmaeilzadeh Z, Nabeiei P, et al. Program evaluation of an Integrated Basic Science Medical Curriculum in Shiraz Medical School, Using CIPP Evaluation Model. J Adv Med Educ Prof. 2017;5(3):148-54.
8. Khattat M, Dehghani m, Chegini N, Tari F, khakzad F, Askary F, et al. Identify factors, criteria, indicators and judgment tools for the performance of Community Learning Centers. Edu Meas Evaluation Stu. 2022;12(37):39-65.
9. Hemati Z, Irajpour A, Allahbakhshian M, Varzeshnejad M, AbdiShahshahani M. Evaluating the Neonatal Intensive Care Nursing MSc Program Based on CIPP Model in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian J Med Edu. 2018;18(0):324-32.
10. Pakdaman A, Soleimani Shayesteh Y, Kharazi fard M, Kabosi R. Evaluation of the achievement of educational objectives of the Community Oral Health and Periodontics Departments using the CIPP model of evaluation-students' perspective. JDM. 2011;24(1):20-5.
11. Rashidi Maybodi F, Hosseini-Yekani A, Golshahi N. Assessment of Educational Status of Periodontics and Oral Health and Community Dentistry Departments in Yazd Dental School Using CIPP Model in 2018. JSSU. 2021;29(8):4046-56. [DOI:10.18502/ssu.v29i8.7665]
12. Tabari M, Nourali Z, Khafri S, Gharekhani S, Jahanian I. Evaluation of educational programs of pediatrics, orthodontics and restorative departments of babol dental school from the perspective of the students based on the CIPP model. Casp J Dent Res. 2016;5(2):8-16.
13. Stufflebeam DL, Madaus GF, Kellaghan Th. Evaluation models USA: Springer Dordrecht; 2000.
14. Yusoff MSB. The Dundee ready educational environment measure: a confirmatory factor analysis in a sample of Malaysian medical students. Int J Humanit Soc Sci. 2012;2(16):313-21.
15. Fallah kheiri Langroudi S, Badsar A, Hosseini Z, Rouhi M. Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM). Res Med Edu. 2012;4(2):24-33. [DOI:10.18869/acadpub.rme.4.2.24]
16. Koohpayehzadeh J, Hashemi A, Soltani Arabshahi K, Bigdeli S, Moosavi M, Hatami K, et al. Assessing validity and reliability of Dundee ready educational environment measure (DREEM) in Iran. Med J Islam Repub Iran. 2014;28:60-6.
17. Bakhshi Aliabad A, Bidaki R, Aliabad HB, Dashti N, Salimi Z. Investigating the relationship between the quality of the learning environment and the progress of students of Rafsanjan University of Medical Sciences based on the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) model. JFMH. 2023;25(3):141-9.
18. Honaramiz Fahim K, Johari Z. Evaluation of educational environment in viewpoints of medical and dental students of Shahed University based on DREEM model in the year 2021. Danesh Med. 2022;30(1):46-58.
19. Nematollahi H, Razeei L, Khanmohammadi R, Shakib H. Evaluating success of pediatric dentistry department at Mashhad dental school in clinical skills education from student's perspective. J Mash Dent Sch. 2013;37(3):185-200.
20. Rodd HD, Farman M, Albadri S, Mackie IC. Undergraduate experience and self-assessed confidence in paediatric dentistry: comparison of three UK dental schools. Br Dent J. 2010;208(5):221-5. [DOI:10.1038/sj.bdj.2010.207] [PMID]
21. Horri A, Jahanimoghadam F, POOR EHR, Najafpoor F. The opinion of dental students of kerman, iran, regarding their achievement level in learning objectives of pediatric dentistry courses. J Strides Dev Med Educ. 2014;11:378-86.
22. Hassanabadi M, Zare-Bidaki M, Rezaeian M. Medical Students' Perceptions of the Educational Environment in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2017;16(5):465-78.
23. Namnik N, Veisi A, Ghorbanian A. Students' perception of learning and educational environment in Behbahan Faculty of Medical Sciences. Health Sci Monit. 2022;1(1):39-46. [DOI:10.52547/hsm.1.1.39]
24. Sabbagh HJ, Bakhaider HA, Abokhashabah HM, Bader MU. Students' perceptions of the educational environment at King Abdulaziz University Faculty of Dentistry (KAUFD): a cross sectional study. BMC Med Educ. 2020;20(1):241-8 [DOI:10.1186/s12909-020-02165-7] [PMID] []
25. Gil YM, Hong JS, Ban JL, Kwon JS, Lee JI. Dental students' perception of their educational environment in relation to their satisfaction with dentistry major: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2023;23(1):508-16. [DOI:10.1186/s12909-023-04485-w] [PMID] []
26. Stormon N, Ford PJ, Eley DS. DREEM-ing of dentistry: Students' perception of the academic learning environment in Australia. Eur J Dent Educ. 2019;23(1):35-41. [DOI:10.1111/eje.12384] [PMID]
27. Serrano CM, Lagerweij MD, De Boer IR, Bakker DR, Koopman P, Wesselink PR, et al. Students' learning environment perception and the transition to clinical training in dentistry. Eur J Dent Educ. 2021;25(4):829-36. [DOI:10.1111/eje.12662] [PMID] []
28. Soltani Arabshahi K, Kohpaiezade J, Soboti B. The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences: Learners' Viewpoints Based on DREEM Model. Iran J Med Educ. 2008;8(1):43-50.
29. Heidari Hengami M, Naderi N, Nasery B. Assessment of the Educational Environment of Major Clinical Wards in Educational Hospitals Affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences Iran from the Perspective of Medical Students. J Strides Dev Med Educ. 2016;13(1):49-60.
30. Motallebnejad M, Bayani AA, Khafri S, Gilchini F. Postgraduate dental students, perceptions of the educational environment in dental school, Babol university of medical sciences according to dreem model. Med Edu J. 2014;2(2):14-21. [DOI:10.18869/acadpub.3dj.2.3.21]
31. Dunne F, McAleer S, Roff S. Assessment of the undergraduate medical education environment in a large UK medical school. Health Educ J. 2006;65(2):149-58. [DOI:10.1177/001789690606500205]
32. Brown T, Williams B, Lynch M. The Australian DREEM: evaluating student perceptions of academic learning environments within eight health science courses. Int J Med Educ. 2011;2:94-101. [DOI:10.5116/ijme.4e66.1b37]
33. Zolfaghari SH, Bijari B. Medical students' perspective of clinical educational environment of hospitals affiliated with Birjand university of medical sciences, based on DREEM model. J Birjand Univ Med Sci. 2015;22(4):368-75.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1402.063



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudpour A, Askarizadeh N, Lawaf S, Aghaei S. Evaluating the educational program of pediatric dentistry from the students’ point of view in Tehran Azad University based on CIPP Moddle. J Res Dent Sci 2025; 22 (1) : 3
URL: http://jrds.ir/article-1-1537-fa.html

مقصودپور علی، عسکری زاده ناهید، لواف شیرین، آقایی سبا. ارزیابی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی در گروه کودکان ازدیدگاه دانشجویان بر اساس مدل CIPP در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1403. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1404; 22 (1) :18-36

URL: http://jrds.ir/article-1-1537-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4704