[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1401 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 140-131 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی "دوره آموزش پزشکی" بر دانش و مهارت آموزشی هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
ساره فرهادی ، فرهاد ادهمی مقدم، زینب عباسی سنجدری ، اکرم پیمان
گروه مامایی ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران ، abasi.zeinab@yahoo.com
چکیده:   (251 مشاهده)
 سابقه و هدف: توانمندی های اعضای هیئت علمی شامل دانش موضوعی، مهارت های تدریس و نگرش های حرفه ای است.هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی دوره آموزش پزشکی با استفاده از مدل ارزیابی کرک پاتریک بوده که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی  جهت اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی در بهار 1400 تدوین و اجرا گردید.
مواد  و روشها: مطالعه به صورت تجربه ای و مداخله ای بر روی  نمونه ای متشکل از 45 هیات علمی از سراسر کشور به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، از پیش آزمون و پس آزمون، آموزش، و از نظرسنجی رفتاری برای ارزیابی اثربخشی آموزش استفاده شد. در سطح واکنش از پرسشنامه کریک پاتریک استفاده شد که روایی و پایایی آن تایید شده است . جهت پیش آزمون وپس آزمون از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط گروه متخصصان آمورش پزشکی تایید شده بود و پایایی آن با آلفای کرونباخ  0.92 مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد.جهت تحلیل داده ها از تستهای آمار تی جفتی و رگرسیون با spss 24  استفاده شد.
یافته‌ها: مطالعه نشان داد که آموزش انجام شده به شواهدی برای دو سطح از چهار سطح مدل کرک پاتریک منجر شد. واکنش به آموزش دریافت شده به طور متوسط 4/48 از مقیاس 5 درجه ای لیکرت است. مقایسه پیش و پس آزمون برای تعیین یادگیری  افزایش معنی دار دانش را نشان داد.  (0.000>p)
نتیجه‌گیری: بر اساس مدل کریک پاتریک دوره آموزش پزشکی  اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی با واکنش مثبت آنها روبروشد و این دوره منجر به افرایش معنی دار دانش  آنها گردید.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: مدل کرک پاتریک، هیات علمی، اثربخشی، آموزش  پزشکی
متن کامل [PDF 607 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farhadi S, Adhami Moghadam F, Abbasi Senjedary Z, Peyman A. Evaluating the effectiveness of "Medical Education Course" on the knowledge and educational skills of the faculty of Islamic Azad University. J Res Dent Sci. 2022; 19 (2) :131-140
URL: http://jrds.ir/article-1-1284-fa.html

فرهادی ساره، ادهمی مقدم فرهاد، عباسی سنجدری زینب، پیمان اکرم. ارزیابی اثربخشی "دوره آموزش پزشکی" بر دانش و مهارت آموزشی هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1401; 19 (2) :140-131

URL: http://jrds.ir/article-1-1284-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419