گروه مامایی ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران ، abasi.zeinab@yahoo.com
چکیده: (1022 مشاهده)
سابقه و هدف:توانمندی های اعضای هیئت علمی شامل دانش موضوعی، مهارت های تدریس و نگرش های حرفه ای است.هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی دوره آموزش پزشکی با استفاده از مدل ارزیابی کرک پاتریک بوده که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی جهت اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی در بهار 1400 تدوین و اجرا گردید.
مواد و روشها:مطالعه به صورت تجربه ای و مداخله ای بر روی نمونه ای متشکل از 45 هیات علمی از سراسر کشور به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، از پیش آزمون و پس آزمون، آموزش، و از نظرسنجی رفتاری برای ارزیابی اثربخشی آموزش استفاده شد. در سطح واکنش از پرسشنامه کریک پاتریک استفاده شد که روایی و پایایی آن تایید شده است . جهت پیش آزمون وپس آزمون از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط گروه متخصصان آمورش پزشکی تایید شده بود و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.92 مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد.جهت تحلیل داده ها از تستهای آمار تی جفتی و رگرسیون با spss 24 استفاده شد. یافتهها:مطالعه نشان داد که آموزش انجام شده به شواهدی برای دو سطح از چهار سطح مدل کرک پاتریک منجر شد. واکنش به آموزش دریافت شده به طور متوسط 4/48 از مقیاس 5 درجه ای لیکرت است. مقایسه پیش و پس آزمون برای تعیین یادگیری افزایش معنی دار دانش را نشان داد. (0.000>p) نتیجهگیری: بر اساس مدل کریک پاتریک دوره آموزش پزشکی اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی با واکنش مثبت آنها روبروشد و این دوره منجر به افرایش معنی دار دانش آنها گردید.
farhadi S, Adhami Moghadam F, Abbasi Senjedary Z, Peyman A. Evaluating the effectiveness of "Medical Education Course" on the knowledge and educational skills of the faculty of Islamic Azad University. J Res Dent Sci 2022; 19 (2) :131-140 URL: http://jrds.ir/article-1-1284-fa.html
فرهادی ساره، ادهمی مقدم فرهاد، عباسی سنجدری زینب، پیمان اکرم. ارزیابی اثربخشی "دوره آموزش پزشکی" بر دانش و مهارت آموزشی هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1401; 19 (2) :131-140