[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1404 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 349-339 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مورد کمپرسورهای دندانپزشکی در سال 1403
سپهر سیاه وشی ، غلامرضا رجبی بسطام ، ترانه فرخ نیا ، آسیه رحیمی*
گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (15 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف: کمپرسورهای دندانپزشکی برای تأمین هوای فشرده تجهیزات بالینی حیاتی هستند، اما مدیریت بهینه آن‌ها در برنامه‌های آموزشی دندانپزشکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال ۱۴۰۳ درباره کمپرسورها طراحی شد تا شکاف‌های آموزشی شناسایی و شایستگی بالینی بهبود یابد.
 مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، ۱۴۲ دانشجوی سال آخر مقطع عمومی و ۶۹ رزیدنت تخصصی مشارکت داشتند. پرسشنامه ای محقق ساخته مبتنی بر شواهد (تأیید روایی توسط پانل متخصصان) در سه حوزه تدوین گردید: (۱) دانش (۱۶ سوال چندگزینه ای درباره عملکرد، نگهداری و الزامات فنی)، (۲) نگرش (۴ آیتم بر اساس مقیاس لیکرت)، و (۳) عملکرد (۵ سوال خوداظهاری). داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS 26  و روش های آماری شامل رگرسیون خطی تحلیل شدند (سطح معناداری 05/0 >p ) .
یافته­ها: دستیاران در حوزه دانش ( 2/318 ± 8/16) در مقابل دانشجویان عمومی ( 2/423 ± 7/19) ،0/0006= p  ) و نگرش
 ( 2/422 
± 12/99) در مقابل (2/471 ± 10/72)، 0/0001> p ) برتری داشتند، اما در عملکرد تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (رزیدنت ها: 1/008 ± 1/88 ) ؛ دانشجویان عمومی( 1/200 ± 1/86) ،0/882= p). تحلیل رگرسیون نشان داد دانش (۰٫۰۰۰۱ > p) و نگرش
 (0/060 =
p) بر عملکرد تأثیر معناداری دارند.

نتیجه­گیری با وجود برتری نظری دستیاران تخصصی، هر دو گروه ضعف عملکردی مشابهی نشان دادند. این یافته‌ها ضرورت بازنگری برنامه‌های درسی برای تلفیق آموزش عملی با مبانی نظری را جهت بهبود مدیریت ایمن کمپرسورها تأیید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: نگرش، تجهیزات دندانپزشکی، آموزش دندانپزشکی، دانش، عملکرد
متن کامل [PDF 802 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siahvoshi S, Rajabi Bastam G, Farrokhnia T, Rahimi A. Evaluation of knowledge, Attitudes, and Practices of Undergraduate and Postgraduate Students at Tehran Islamic Azad University regarding Dental Compressor. J Res Dent Sci 2025; 22 (4) :339-349
URL: http://jrds.ir/article-1-1623-fa.html

سیاه وشی سپهر، رجبی بسطام غلامرضا، فرخ نیا ترانه، رحیمی آسیه. ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مورد کمپرسورهای دندانپزشکی در سال 1403. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1404; 22 (4) :339-349

URL: http://jrds.ir/article-1-1623-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4732