مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
جستجو در پایگاه
دریافت اطلاعات پایگاه
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
دوره 22، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1404 )
آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات دندان پزشکی، پژوهشکده علوم دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mj_khf@yahoo.com
چکیده: (14 مشاهده)
سابقه و هدف:هدف این مطالعه بررسی میزان توانمندی دانشجویان دندانپزشکی براساس نتایج دوره اول ازمون صلاحیت بالینی و عوامل موثر بر آن بود .مواد و روشها: : تمام دانشجویان دکتری عمومی دندانپزشکی دانشگاه های ایران که ورودی ۱۳۹۷ بوده و ۱۸۰ واحد درسی را به طور کامل گذرانده و در ازمون صلاحیت بالینی شرکت کرده بودند، وارد مطالعه شدند. فراوانی درصد قبولی در ازمون نظری و عملی به تفکیک هر دانشگاه، بخش اموزشی و بررسی ارتباط میان قدمت تاسیس دانشگاه، فراوانی جنسیتی و وضعیت استخدامی و رتبه بندی اعضای هیئت علمی با درصد قبولی بررسی گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 26 و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، آنووا و رگرسیون خطی در سطح معنی داری آماری 0/05 آنالیز شدند. یافته ها:1358 دانشجو در این آزمون شرکت کردند که 1261 نفر (92/8 درصد) در آزمون نظری و 1010 نفر ( 74/3 درصد) در آزمون های مرحله عملی قبول شدند. همبستگی معناداری بین درصد قبولی افراد در آزمون نظری و عملی وجود نداشت ( 0/178= P). بیشترین و کمترین درصد قبولی به ترتیب مربوط به درس سلامت دهان (98 درصد) و آسیب شناسی (93 درصد) بود. بین نمره کل آزمون با تعداد اساتید پیمانی و بین تعداد اساتید دانشیار با نمره عملی و کل آزمون نیز همبستگی مثبت و معناداری دیده شد.(0/05>p)
نتیجهگیری:نتایج مطالعه حاضر نشان داد تعداد اعضاء هیات علمی، تیپ دانشگاه و امکانات موجود از دلایل موثر بر میزان قبولی دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی بخصوص در قسمت عملی آزمون می باشد. از محدودیت های مطالعه حاضر می توان به تحلیل داده ها صرفاً بر اساس دادههای ثانویه و در سطح دانشگاهی اشاره کرد و امکان استفاده از دادههای فردی برای افزایش دقت ارزیابی وجود نداشت. دسترسی به چنین دادههایی میتوانست موجب عمقبخشی به یافتهها شود، اما به دلیل ملاحظات اخلاقی فراهمسازی آنها امکانپذیر نبود
Loni S, Rouhaninasab M, Ahmadi E, Kharazifard M. Investigation of ability level of Iranian predoctoral students based on the results of the first competence-based-assessment exam and effective factors of 2022-2024. J Res Dent Sci 2025; 22 (4) :327-338 URL: http://jrds.ir/article-1-1548-fa.html
لونی صدف، روحانی نسب مرضیه، احمدی الهام، خرازی فرد محمدجواد. بررسی میزان توانمندی دانشجویان دکتری عمومی دندانپزشکی ایران براساس نتایج دوره اول آزمون صلاحیت بالینی در سال تحصیلی 1403-1402 و عوامل موثر بر آن. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1404; 22 (4) :327-338