[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی پائیز 1403 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 224-214 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بالینی و آموزش از طریق فیلم درمورد سفید کردن داخلی دندان در دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی ساری و نگرش دانشجویان در مورد آنها
اعظم حدادی ، نرجس هوشیاری*
گروه اندودانتیکس, دانشکده دندانپزشکی ساری, دانشگاه علوم پزشکی مازندران , ساری, ایران ، narjeshoshyari@rocketmail.com
چکیده:   (257 مشاهده)

سابقه و هدف: یکی از مهمترین جنبه های آموزش دانشجویان دندانپزشکی, آموزش مهارت های عملی می باشد. هدف این مطالعه مقایسه دو روش نمایش فیلم و آموزش بر روی بالین  در آموزش تکنیک صحیح سفید کردن داخلی دندان ها ی اندو شده بود
مواد و روش ها: طی این مطالعه نیمه تجربی و مداخله ای تعداد30 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در حال گذراندن واحد اندو نظری 2 بر اساس نمره واحد  اندو نظری 1و معدل کل سالهای قبل بصورت مساوی به دو گروه تقسیم شدند. پس از آموزش تئوری مبحث "بلیچینگ داخلی دندان غیرزنده", در دو گروه تحت آموزش عملی بصورت نمایش بر روی بالین بیمار و یا آموزش از طریق نمایش فیلم قرار گرفتند. پس از آموزش, دانشجویان یک پرسشنامه نظرسنجی در مورد کارایی روش آموزشی و یک پرسشنامه نگرش را تکمیل نمودند. همچنین نمره امتحان پایان ترم دانشجویان در قسمت "بلیچینگ داخلی" برای بررسی تاثیر آموزش ارزیابی شد. داده ها با کمک آزمون T-test و دقیق فیشر و کای- دو در گروه های مختلف ارزیابی و تحلیل و مقایسه شدند.
یافته­ها: بین میانگین سن شرکت کنندگان  جنس و معدل کل در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت. (0/05<P)  تفاوت معناداری بین نمره پایان ترم دانشجویان در دو گروه مشاهده نشد . (0/541=P) تفاوت معناداری بین نگرش دانشجویان دو گروه فیلم­های آموزشی بالینی و نمایش بالینی نیز مشاهده نشد.  (0/497=P) همچنین نتایج بیانگر آن بود، تفاوت معناداری در مؤلفه¬های نگرش دانشجویان دو گروه مشاهده نشد. (0/05>P) همچنین تفاوت معناداری بین شاخصهای کارایی دو روش آموزشی از دیدگاه دانشجویان مشاهده نشد. (0/05>P)
نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از روش آموزش از طریق فیلم در مورد سفید کردن داخلی دندان ها تاثیر آموزشی و نگرش مشابهی با آموزش بالینی دارد و با توجه به تکرار پذیری فیلم به صورت ترکیبی با آموزش بالینی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: فیلم آموزشی، آموزش دندانپزشکی، مهارت های بالینی، سفید کردن دندان ها
متن کامل [PDF 1023 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Rahimi H, Shahin A, Agha Babayi R. Analysis of Virtual and Face to Face Training Quality Amir Kabir University. Edu Strategy Med Sci. 2014;7(2):75-81.
2. Mirkarimi M, Kalati F, Moghadam AA. A comparison between video tape and live demonstration methods for teaching of fissure sealant placement procedures for dental students of Zahedan University of Medical Sciences in 2010-2011. J Dent Med. 2012;10;24(252):57.
3. Hajizadeh H, Izadjoo M, Akbari M. Comparison of the efficacy of educational film and clinical demonstration for instruction of fiber-reinforced composite post restorations to dental students. Beheshti Univ Dent J. 2014;32(1):1-7.
4. Nikzad S, Azari A, Mahgoli H, Akhoundi N. Effect of a procedural video CD and study guide on the practical fixed prosthodontic performance of Iranian dental students. J.Dent Edu. 2012;76(3):354-9. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2012.76.3.tb05266.x]
5. Rosa QF, Barcelos TM, Kaizer MD, Montagner AF, Sarkis‐Onofre R, Masotti AS,et al. Do educational methods affect students' ability to remove artificial carious dentine? A randomised controlled trial. Eur J Dent Educ. 2013;17(3):154-8. [DOI:10.1111/eje.12028]
6. Mosannen Mozafari P, Sarraf Shirazi A, Amir Chaghmaghi M, Azarian AA, Jalaieri Panah N. Evaluation of Dental Students' Preferences of Mashhad Dental School about the Structure of Educational Slides. J Mash Dent Sch 2015; 39(4): 351-62.
7. Omrani S, Fardanesh H, Ebrahimzade I, Sarmadi MR, Rezaei M. Comparing the Effects of LectureBased and ELearning Methods on Learning and Motivation of Participants in Continuing Medical Education. Strides Dev Med Educ. 2013;9(2):143-52.
8. Babazadeh S, Nosratzehi T, Banaroodi S. Study of the Factors Affecting on the Quality of Virtual Learning and Education from the Perspective of Dental Students of Zahedan University of Medical Sciences (A qualitative study). J Res Dent Sci. 2022;19(1):37-49. [DOI:10.52547/jrds.19.1.37]
9. Sabouri S, Alimardanzadeh M. Exploring the Possible Effect of Virtual Education and face-to-face education methods on the score of Kerman pharmacy students. Iranian Journal of Medical Education. 2020;20:35-42.
10. Chatziralli I, Ventura CV, Touhami S, Reynolds R, Nassisi M, Weinberg T, Pakzad-Vaezi K, Anaya D, Mustapha M, Plant A, Yuan M. Transforming ophthalmic education into virtual learning during COVID-19 pandemic: a global perspective. Eye. 2021;35(5):1459-66. [DOI:10.1038/s41433-020-1080-0]
11. Moradi Dirin M, Verdi M, Delkhah H, Tabrizian K, Izadpanah F. Impact of Pharmacy Training Software, on pharmacy students' knowledge in Zabol University of Medical Sciences and Their Opinion about it. Iranian journal of medical education. 2013;12(12):925-34.
12. Kamalisabeti A, Sedeh SS, Rafatjou R, Farhadian M. Online and Offline Virtual Training Versus Traditional Training on Theoretical Knowledge of Dentistry Students in Primary Tooth Pulp Treatment. Avicenna J Dent Res.2023;5(3):116-21. [DOI:10.34172/ajdr.2023.1683]
13. Shourcheh B, Heydari M, Moosivand M, Bashirian S, Farahani F, Masoomi M, et al. Investigate and Compare the Effect of In-person and Teacher-centered Education with Virtual Education in Learning the History of Islamic Culture and Civilization Course of Hamadan Medical Sciences Students. Pajouhan Sci J. 2020;18(2):97-106. [DOI:10.52547/psj.18.2.97]
14. Gao M, Cui Y, Chen H, Zeng H, Zhu Z, Zu X. The efficacy and acceptance of online learning vs. offline learning in medical student education: a systematic review and meta-analysis. J Xiangya Med. 2022;7:13 [DOI:10.21037/jxym-22-3]
15. Lestari W, Ichwan SJA, Yaakop SZ, Sabaznur N, Ismail A, Sukotjo C. Online learning during the COVID-19 pandemic: dental students' perspective and impact on academic performance, one institution experience. Dent J (Basel). 2022;10(7):131. [DOI:10.3390/dj10070131]
16. Wilcha RJ.Effectiveness of Virtual Medical Teaching During the COVID-19 Crisis: Systematic Review. JMIR Med Educ .2020;6(2):e20963 [DOI:10.2196/20963]
17. Alqahtani ND, Al-Jewair T, Al-Moammar K, Albarakati SF, ALkofide EA. Live demonstration versus procedural video: a comparison of two methods for teaching an orthodontic laboratory procedure. BMC med educ. 2015 Dec;15(1):1-4. [DOI:10.1186/s12909-015-0479-y]
18. Naseri M, Ahangari Z, Shantiaee Y, Rasekhi J, Kangarlou A. The efficacy of an endodontic instructional multimedia program for enhancing the knowledge and skills of dental students. Journal of Iranian Dental Association. 2013 Jul 10;25(3):162-8.
19. Mirkarimi M, Kalati F, Moghadam AA. A comparison between video tape and live demonstration methods for teaching of fissure sealant placement procedures for dental students of Zahedan University of Medical Sciences in 2010-2011. J Dent Med. 2012;24(252):57.
20. Jafarzadeh M, Eshghi A, Saneei M. Effect of educational films compared to conventional behavior control methods in pediatric dentistry on the attitude of dental student. J Isfahan Den Sch. 2011; 6(5): 561-567
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: .1397.1650IR.MAZUMS..REC.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haddadi A, Hoshyari N. Comparing the efficacy of clinical demonstration versus video films in teaching of internal tooth bleaching for dentistry students of Sari dental school and their attitude about them. J Res Dent Sci 2024; 21 (3) :214-224
URL: http://jrds.ir/article-1-1500-fa.html

حدادی اعظم، هوشیاری نرجس. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بالینی و آموزش از طریق فیلم درمورد سفید کردن داخلی دندان در دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی ساری و نگرش دانشجویان در مورد آنها. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1403; 21 (3) :214-224

URL: http://jrds.ir/article-1-1500-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی پائیز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660