[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 156-149 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی های شخصیتی موثر بر سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی
سوین السادات تقی نژاد ، فاطمه شاهسواری ، مریم جولهر*
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (323 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف: سازگاری بهتر و بالاتر دانشجویان با محیط دانشکده می تواند بر عملکرد تحصیلی  افراد و نهایتا پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف این تحقیق بررسی ویژگی های شخصیتی موثر بر سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1401-1400 می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی ، بر روی دانشجویانی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. از دو پرسش نامه 1: سازگاری تحصیلی Anderson 2: مدل 6 عاملی HEXACO استفاده شد. پرسشنامه ها حاوی اطلاعات دموگرافیک متغیرهایی مانند (سن، جنس، سال تحصیلی، وضعیت تاهل) نیز بود. جهت بررسی ارتباط بین سازگاری تحصیلی و زیرگروه­های ویژگی های شخصیتی از آزمون کروسکال ـ والیس استفاده و نقش عوامل متغیر با آنالیز رگرسیون تعیین شد. تمامی محاسبات با استفاده از نرم افزار spss  ورژن 26 انجام شده است.
یافته ها: میانگین نمره  سازگاری تحصیلی در میان 250 دانشجوی شرکت کننده، 582/2 ± 3/34 بود. میانگین نمره ویژگیهای شخصیتی صداقت-فروتنی، هیجان پذیری، برون گرایی، خوشایندی، گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی به ترتیب 97/11، 19/10، 49/13، 40/10، 55/13، 85/13 بدست آمد. بین زیر گروه های شخصیتی، برون گرایی و وظیفه شناسی با سازگاری رابطه مثبت و معنادار و بین زیرگروه های شخصیتی، هیجان پذیری و خوشایندی با سازگاری رابطه معکوس و معناداری وجود داشت (p<0.05).
نتیجه گیری: به نظر می رسد وضعیت سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در سطح مناسبی است. شخصیت های برون گرا و وظیفه شناس سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند و شخصیت های هیجان پذیر و توافق پذیر سازگاری تحصیلی کمتری نشان دادند.
واژه‌های کلیدی:  سازگاری تحصیلی/ ویژگی های شخصیتی/دانشجوی دندانپزشکی/ پرسش نامه سازگاری تحصیلی Anderson/ پرسش نامه ویژگیهای شخصیتی HEXACO
متن کامل [PDF 916 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Baker R.W, Siryk B. Measuring adjustment to college . J.Couns. Psychol. 1984;31:179-89. [DOI:10.1037//0022-0167.31.2.179]
2. Grant H & Dweck C.S. Clarifying achievement goals and their impact. J. Pers. Soc. Psychol. 2003; 85(3): 541-53 [DOI:10.1037/0022-3514.85.3.541] [PMID]
3. Mohammad Aminzadeh, L and Mohammad Aminzadeh, H. Comparison of academic adjustment and social development of eighth grade female students with learning difficulties and without learning problems in Mahabad city. Educational Leadership & administration. 2019;12 (4): 230-21. (Persian). http://edu.journals.iaugarmsar.ac.ir/article_664463.html?lang=fa
4. Elliot A.J, McGregor H.A & Gable Sh.L. Achievement goals, study strategies and exam performance: A mediational analysis. J. Educ. Psychol. 1991;91 (3): 549-63 [DOI:10.1037//0022-0663.91.3.549]
5. Baker R.W. & Siryk B. The Student Adaptation to College Questionnaire: AWPS Test Report. Los Angeles, CA: Western Psychological Services. 1989. http://portal.wpspublish.com/pdf/sacq.pdf
6. Anderson J.R, Guan Y, Koc Y. The academic adjustment scale: measuring the adjustment of permanent resident or sojourner students. IJIR. 2016; 54. 68-76. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2016.07.006 [DOI:10.1016/j.ijintrel.2016.07.006]
7. Ashton M. C., & Lee K. Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. PERS SOC PSYCHOL REV. 2007;11(2): 150-66. [DOI:10.1177/1088868306294907] [PMID]
8. Kline. R.B. Principles and practice of structural equation modeling (3rd.Ed.). NY: Guilford press 2011, 427 pages
9. Ames. C. Classroom: goals. structures and student motivation. J. Educ. Psychol. 1992; 48: 261-271 [DOI:10.1037//0022-0663.84.3.261]
10. Jenson M. Personality traits. learning and academic achievements. Edulearn. 2015; 4(4):91-118 [DOI:10.5539/jel.v4n4p91]
11. Vries, R. E. The 24-item brief HEXACO inventory (BHI). J. Res. Pers. 2013; 47(6): 871-80. [DOI:10.1016/j.jrp.2013.09.003]
12. Bamford J.M.S & Davidson J.W. "Trait Empathy associated with Agreeableness and rhythmic entrainment in a spontaneous movement to music task: Preliminary exploratory investigations". MUSIC SCI. 2017; 23 (1): 5-2 [DOI:10.1177/1029864917701536]
13. Kurtz J.E, Puher M.A, Cross N.A. prospective prediction of college adjustment using self and informant rated personality traits. J Pers Asses.s 2012;94(6): 630-637 [DOI:10.1080/00223891.2012.672506] [PMID]
14. Costa P & McCrae R. Normal Personality Assessment in Clinical Practice: The NEO Personality Inventory. Psychological Assessment. 1992;4(1): 5-13. DOI:10.1037/1040-3590.4.1.5. [DOI:10.1037/1040-3590.4.1.5]
15. Ehyakonnande M., Yousefi F., Khormaie F. Prediction of students' adjustment to university on the basis of personality and goal orientation. Journal of Educational Psychology Studies (JEPS). 2017; 14(26): 1-36. [Persian]
16. Tamannaeifar M., Rezaei H. Predicting Academic Adjustment Based on Personality Traits and Psychological Capital. Journal of Practice in Clinical Psychology (JPCP). 2020; 8(1): 27-38. [DOI:10.32598/jpcp.8.1.29]
17. Burton J.L, Nelson J.L. The relationship between personality approach to learning and academic success in first - year psychology distance education students. J Res Pers. 2007;40 :349-356
18. Wagerman S.A. & Funder D.C. Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness. J Res Pers. 2008; 41:221-229 [DOI:10.1016/j.jrp.2006.03.001]
19. Petska Kelly S. Using personality variables to predict academic success in personalized system of instruction. 2006. ETD collection for University of Nebraska-Lincoln. AAI3225890. https://digitalcommons.unl.edu/dissertations/AAI3225890
20. Laidra K, Pullmann H & Allik, J. Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Pers Individ Dif. 2007;42(3): 441-451. DOI:10.1016/j. paid.2006.08.001. [DOI:10.1016/j.paid.2006.08.001]
21. Suso-Ribera C, Gallardo-Pujol D. Personality and health in chronic pain: Have we failed to appreciate a relationship? Pers Individ Dif. 2016; 96:7-11 [DOI:10.1016/j.paid.2016.02.063]
22. Tabatabaei Z., kazemi S., rezaei A., Kouroshnia M. The causal model of academic adjustment based on personality traits with the mediating role of goal orientation. Psychological Methods and Models (JPMM). 2020; 10(38): 203-224. (Persian)
23. Obi E. Academic adjustment among first year undergraduate students at Anambra state university, Uli, Nigeria. J. Contemp. Res. 2012; 9(3): 49-56
24. Yousefi B, Hasani Z and Tahmasebi V. Investigating the factors related to the level of academic adaptation of physical education students in Iran. Sports Management Studies. 2009 ;5:13-26. (Persian)
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1401.001



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghinezhad S S, Shahsavari F, Jolehar M. Investigating personality traits affecting the academic adjustment of dental students. J Res Dent Sci 2024; 21 (2) :149-156
URL: http://jrds.ir/article-1-1472-fa.html

تقی نژاد سوین السادات، شاهسواری فاطمه، جولهر مریم. بررسی ویژگی های شخصیتی موثر بر سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1403; 21 (2) :149-156

URL: http://jrds.ir/article-1-1472-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660