[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1404 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 82-75 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی‌ مهارت های‌ عملی‌ دانشجویان دندانپزشکی‌ درحیطه‌ ی‌ درمان های‌ ترمیمی‌ کودکان در دانشکده ی‌ دندانپزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ آزاد اسلامی تهران به روش DOPS
ناهید عسکری زاده ، شایسته شعبانی ، مریم همامی ، نیره امینی*
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی ، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، تهران ، ایران
چکیده:   (250 مشاهده)

خلاصه:
سابقه و هدف: ارزشیابی‌ توانمندی‌ عملی‌ یکی‌ از مهمترین‌ وظایف‌ اساتید نظام سلامت‌ است‌. تاکنون ارزشیابی‌ عملی‌ دندان پزشکی‌ به‌ صورت نظام مند انجام نمی‌ شده است‌. در پژوهش‌ های‌ حاضر پژوهشی‌ که‌ مهارت عملی‌ را هم‌ در دانشجویان مشغول در کلینیک‌ و هم‌ در دانشجویان مشغول در پری‌ کلینیک‌ بررسی‌ کند یافت‌ نشد لذا ما بر آن شدیم‌ که‌ مهارت های‌ عملی‌ دانشجویان در حیطه‌ ی‌ درمان های‌ ترمیمی‌ هم‌ در پری‌ کلینیک‌ و هم‌ در کلینیک‌ کودکان دانشکده ی‌ دندانپزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ آزاد اسلامی‌ در سال تحصیلی ١٣٩٨-١٣٩٩را به‌ روش مشاهده ای‌ یا DOPS مورد بررسی‌ قرار دهیم‌.
مواد و روش ها: این‌ مطالعه‌ از نوع  توصیفی بر روی‌ ٥٢ نفر از دانشجویان کلینیک‌ و ٦٧ نفر از دانشجویان پری‌ کلینیک‌ انجام شد. موارد لازم جهت‌ ارزیابی‌ در قالب‌ یک‌ چک‌ لیست‌ ١٤ موردی‌ تنظیم‌ شد که‌ در کلینیک‌ شامل‌ سوالاتی‌ درباره ی‌ مهارت های‌ قبل‌، حین‌ و بعد از انجام ترمیم‌ و در پری‌ کلینیک‌ شامل‌ سوالاتی‌ درباره ی‌ اصول تراش صحیح‌ حفرات کلاس دو، حسن‌ رفتار و سرعت‌ کار دانشجو بود. پاسخ‌ این‌ سوالات در یک‌ طیف‌ ٣ گزینه‌ ای‌ خوب، متوسط‌ و ضعیف‌(نمره ی‌ ٠ تا ٢) تنظیم‌ گردید. همچنین‌ نمره ی‌ مهارت بالینی‌ کمتر از ١٤ به‌ عنوان مهارت نامطلوب تعیین‌ گردید. اثر عوامل‌ مرتبط‌ بر روی‌ نمره ی‌ مهارت با استفاده از مدل رگرسیون خطی‌ چندگانه‌ و ضریب‌ همبستگی‌ پیرسون اندازه گیری‌ شد.
یافته ها: تمامی‌ دانشجویان کلینیک‌ و ٩٣ درصد دانشجویان پری‌ کلینیک‌ نمره ی‌ مهارت مطلوب را کسب‌ کردند. در کلینیک‌ امتیاز کلی‌ به‌ ترتیب‌ بیشترین‌ میزان ارتباط را با نمره ی‌ کودکان عملی‌ دو  (0/682=P) ، نمره ی‌ کودکان عملی‌ یک‌ (0/561=P)  و سپس‌ معدل کل (0/356=P) ‌داشت. همچنین‌ امتیاز کلی‌ با عوامل‌ سن‌ و جنس‌ ارتباط معنادار نداشت. در پری‌ کلینیک‌ امتیاز کلی‌ به‌ ترتیب‌ بیشترین‌ ارتباط را با نمره ی‌ کودکان نظری‌ یک (0/840=P)  و سپس‌ معدل کل (0/24=P) ‌ داشت. امتیاز کلی‌ با دو عامل‌ سن‌ و جنس‌ با  (0/1<P)  همبستگی‌ نداشت‌.
نتیجه‌ گیری‌: این‌ تحقیق‌ به‌ طور کلی‌ نشان داد میزان مهارت دانشجویان دندانپزشکی‌ در حیطه‌ ی‌ درمان های‌ ترمیمی‌ در بخش‌ کودکان، مطلوب می‌ باشد.
 

 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: روش ارزیابی‌، سنجش‌ آموزشی‌، دانشجوی‌ دندانپزشکی‌، دندانپزشکی‌ کودکان
متن کامل [PDF 725 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: دندانپزشکی کودکان
فهرست منابع
1. Wilkinson TJ, Frampton CM. Comprehensive undergraduate medical assessments improve prediction of clinical performance. Med Educ. 2004; 38(10):1111-6. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2004.01962.x] [PMID]
2. Zarrabian M, Farzianpour F, Razmi H, Sharifian M, Khedmat S, Sheykh-rezaee M, et al. Internal Evaluation of the Endodontics Department School of Dentistry Tehran University of Medical Sciences. SDME, 2009; 5(2): 135-142.
3. Basir shabestari S, Shirinbak I, Sefidi F, Sarchami R. Comparison of traditional and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) exams in terms of clinical skills assessment and attitudes of dental students of Qazvin dental school. Jmed. 2014; 9 (3):67-74.
4. Imanipour M, Jalili M, Mirzazadeh A, Dehghan Nayeri N, Haghani H. Viewpoints of Nursing Students and Faculties about Clinical Performance Assessment Using Programmatic Approach. Iranian J Med Educ. 2013; 12 (10):743-55.
5. Tahernezhad K, Javidan F. Advanced Assessment of Medical Students' Clinical Performance: Challenges Methods and Approaches. SDME, 2008; 5(1): 58-70.
6. Azh N. Evaluation of Midwifery Students in Labor and Delivery Training: Comparing two Methods of Logbook and Checklist. J Med Educ. 2006; 6(2):123-8.
7. Gruppen LD, Mangrulkar RS, Kolars JC. The Promise of Compentency-based Education in the Health Professions for Improving Global Health. Hum Resour Health. 2012; 10(1):43. [DOI:10.1186/1478-4491-10-43] [PMID] []
8. Sahebalzamani M, Farahani H, Jahantigh M. [Validity and reliability of direct observation of procedural skills in evaluating the clinical skills of nursing students of Zahedan nursing and midwifery school]. Zahedan Med Sci. 2012; 14(2): 76-81. [persian]
9. Amin Z, Chong Y, Khoo H. Direct observation of procedural skills (chapter 16). In:
10. Amin Z, Chong Y, Khoo H. Practical guide to medical student. 1st ed. Singapore: World Scientific Printers CO; 2006: 71-74. [DOI:10.1142/9789812773586]
11. Mansourian A, Shirazian S, Jalili M, Vatanpour M, Arabi L P M. Checklist development for assessing the dental students' clinical skills in oral and maxillofacial medicine course and comparison with global rating. Jdm. 2017; 29 (3):169-176.
12. Seif AA. Educational measurement, assessment and evaluation. Training. 6th ed.Tehran: Doran; 1392:567.
13. Stillman PL, Wang Y, Ouyang Q, Zhang S, Yang Y, Sawyer WD. Teaching and Assessing Clinical Skills: A Competency-based Programme in China. Med Educ.1997; 31(1):33-40. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1997.tb00040.x] [PMID]
14. Wilkinson J, Benjamin A, Wade W. Assessing the performance of doctors in training. BMJ. 2003; 327(7416):s91-2. [DOI:10.1136/bmj.327.7416.s91] [PMID]
15. Downing SM. Validity: On meaningful interpretation of assessment data. Med Educ. 2003; 37(9):830-7. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2003.01594.x]
16. Beard JD, Jolly BC, Newble DI, Thomas WE, Donnelly J, Southgate LJ. Assessing the technical skills of surgical trainees. Br J Surg. 2005; 92(6):778-82. [DOI:10.1002/bjs.4951] [PMID]
17. Wiles CM, Dawson K, Hughes TA, Llewelyn JG, Morris HR, Pickersgill TP, et al. Clinical skills evaluation of trainees in a neurology department. Clin Med (Lond). 2007; 7(4):365-9. [DOI:10.7861/clinmedicine.7-4-365] []
18. Akbari M, Mahavelati Shamsabadi R. Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) in Restorative Dentistry: Advantages and Disadvantages in Student's Point of View. Iranian J Med Educ. 2013;13(3):212-220
19. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M, "Evaluation of the Students' Perception about Clinical Education and Examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009", J Mashhad Dent Sch. 2012; 36(3):173-80. [Persian]
20. Nematollahi H, Evaluation Success of Pediatric Dentistry Department at MashhadDental School (Iran) in Clinical Skills Education from Students' Perspectives. J Mashhad Dent Sch.2012- 203; 37 (3): 257-266.
21. Motallebnejad M, Madani Z, Ahmadi E, Hosseini R. The viewpoints of dentists graduated from Babol Dental School about their professional capability. Iran J Med Educ. 2008; 5(2): 139-44.
22. Shadman N, Farzin Ebrahimi S, Torabi M, Safari S, Khaleghi S, Karimi-Afshar M. Educational Quality and Facilities Assessment in the Department of Restorative Dentistry from the Viewpoint of Dentistry Students of Kerman University of Medical Sciences Iran in 2014. SDME, 2017; 13(6): 598-606.
23. Jasemi M, Ahangarzadeh Rezae S I, Hemmati M, Madadipoor N, Cheraghi R. Evaluation of the effect of evaluation using the direct observation skills (DOPS) and traditional methods on nursing students' clinical skills learning,2016. RJMS. 2019; 25 (10):1-9.
24. Rushton A. Formative assessment: a key to deep learning? Med Teach. 2005; 27(6):509-13. [DOI:10.1080/01421590500129159] [PMID]
25. Engum SA, Jeffries P, Fisher L. Intravenous catheter training system: computer-based education versus traditional learning methods. Am J Surg. 2003;186(1):67-74. [DOI:10.1016/S0002-9610(03)00109-0] [PMID]
26. Farajpour A, Amini M, Pishbin E, Mostafavian Z, Famad SA. Using modified Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) to assess undergraduate medical students. J Adv Med Educ Profession; 2018; 6(3): 130-136.
27. Erfani Khanghahi M, Ebadi Fard Azar F. Direct observation of procedural skills (DOPS) evaluation method: systematic review of evidence. Med J Islam Repub Iran; 2018; 32(1):254-61. [DOI:10.14196/mjiri.32.45] [PMID] []
28. Lee C, Kobayashi H, Lee SR, Ohyama H. The Role of Digital 3D Scanned Models in Dental Students' Self-Assessments in Preclinical Operative Dentistry. J Dent Educ. 2018; 82(4):399-405. [DOI:10.21815/JDE.018.046] [PMID]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askarizadeh N, Shaabani S, Hemami M, Amini N. Evaluating dental students practical skills in pediatric restorative therapy in dental school of Tehran Islamic Azad University of medical sciences by DOPS. J Res Dent Sci 2025; 22 (1) : 8
URL: http://jrds.ir/article-1-1546-fa.html

عسکری زاده ناهید، شعبانی شایسته، همامی مریم، امینی نیره. بررسی‌ مهارت های‌ عملی‌ دانشجویان دندانپزشکی‌ درحیطه‌ ی‌ درمان های‌ ترمیمی‌ کودکان در دانشکده ی‌ دندانپزشکی‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ آزاد اسلامی تهران به روش DOPS. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1404; 22 (1) :75-82

URL: http://jrds.ir/article-1-1546-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710