[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 188-181 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین نگرش دستیاران تخصصی جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی تهران در مورد کیفیت و بازدهی یادگیری از همتایان در سال تحصیلی 1402-1401
افشین حراجی ، محمد جواد خرازی فرد ، مجتبی اعتصامی فر*
دندانپزشک عمومی ، mojtaba.etesamifar1361@gmail.com
چکیده:   (469 مشاهده)
 سابقه و هدف: آموزش و یادگیری از طریق همتایان  در طول تحصیل می تواند دانشجویان را نسبت به این نوع آموزش و یادگیری ترغیب و سبب ارتقای مهارت‌های عملی و نظری آنان شود. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دستیاران تخصصی جراحی دهان، فک و صورت در مورد کیفیت و بازدهی یادگیری از همتایان انجام گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه ی کیفی بر روی 8 دستیار تخصصی جراحی دهان، فک و صورت سال اول تا پنجم شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. پرسشنامه‌ای نیمه ساختاریافته شامل حیطه‌های مهارت عملی، دانش نظری، مهارت ارتباطی، تسلط بر قوانین و مقررات دانشکده و مهارت شغلی توسط محقق طراحی شد. نگرش دستیاران از طریق مصاحبه سنجیده شد و پاسخ‌های آنها به سوالات پرسشنامه گزارش شد.
یافته ها: در تمام مباحث آموزش گروه علوم پایه و در جلساتGround Round و در جراحی‌های Minor آموزش از سوی اساتید به دستیاران انجام میشد. در بعضی موارد در صورت تکلیف اساتید به انجام جراحی، فرایند آموزش تحت نظر سال بالایی اتفاق میافتد. دستیاران سال بالاتر معتقد بودند در ابتدای آموزش خود در بیمارستان به دلیل عدم دسترسی به اساتید، آموزش آنها از طریق دستیاران انجام می‌شد. در اکثر موارد آموزش‌ها به صورت مشاهده انجام می‌شد و فرایند Peer teaching اتفاق نمی افتاد. در بحث ادغام Peer learning در کوریکولوم آموزشی نظرات دستیاران این بود که علیرغم مفید بودن این شیوه آموزشی، اجبار به استفاده از آن خصوصاً مقید کردن مباحث خاصی برای آموزش به این شیوه نمی تواند مفید باشد.
نتیجه گیری:  نتایج این پژوهش حاکی از لزوم توجه بیش‌تر مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها به روش‌های آموزشی دانشجو محور مانند آموزش همتا است، چرا که استفاده از این روش‌ها می‌تواند با فراهم کردن تجربه مثبت و یادگیری ماندگار و عمیق، مکمل تدریس استاد باشد.
 
واژه‌های کلیدی: دستیار، دندانپزشکی، یادگیری از همتایان
متن کامل [PDF 628 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: جراحی-
فهرست منابع
1. Zarifnejad G, Mirhaghi A, Rajabpoor M. Learning experience through peer education: a qualitative study. Iranian J Med Edu 2015;15:27-40.
2. Safari M, Yazdanpah B, Mahmoudi F, Yaghobean N. Comparing students' rate of learning through lecturing and peer group teaching and study their viewpoints. Res Med Edu 2018;10(3):24-34. [DOI:10.29252/rme.10.3.24]
3. Bugaj TJ, Blohm M, Schmid C, Koehl N, Huber J, Huhn D, et al. Peer-assisted learning (PAL): skills lab tutors' experiences and motivation. BMC Med Edu 2019;19(1):1-14. [DOI:10.1186/s12909-019-1760-2] [PMID] []
4. Pintér Z, Kardos D, Varga P, Kopjár E, Kovács A, Than P, et al. Effectivity of near-peer teaching in training of basic surgical skills-a randomized controlled trial. BMC Med Edu 2021;21(1):1-8. [DOI:10.1186/s12909-021-02590-2] [PMID] []
5. Engels D, Haupt C, Kugelmann D, Dethleffsen K. The peer teachers' perception of intrinsic motivation and rewards. Adv Physiol Edu 2021;45(4):758-68. [DOI:10.1152/advan.00023.2021] [PMID]
6. Mussarat U, Ehsan F, Zainub A, Saeed MHB, Hassan U, Jahan S. Comparative Evaluation of Peer Assisted Learning and Teacher Assisted Learning Using Small Group Discussion. JIIMC;2019;17(1):56-61.
7. Krych AJ, March CN, Bryan RE, Peake BJ, Pawlina W, Carmichael SW. Reciprocal peer teaching: students teaching students in the gross anatomy laboratory. Clin Anat 2005;18(4):296-301. [DOI:10.1002/ca.20090] [PMID]
8. Rees EL, Quinn PJ, Davies B, Fotheringham V. How does peer teaching compare to faculty teaching? A systematic review and meta-analysis. Medical teacher 2016;38(8):829-37. [DOI:10.3109/0142159X.2015.1112888] [PMID]
9. Liu AC, Liu M, Dannaway J, Schoo A. Are Australian medical students being taught to teach? Clin Teach 2017;14(5):330-35. [DOI:10.1111/tct.12591] [PMID]
10. Higgins-Opitz SB, Tufts M. Student perceptions of the use of presentations as a method of learning endocrine and gastrointestinal pathophysiology. Adv Physiol Educ 2010;34(2):75-85. [DOI:10.1152/advan.00105.2009] [PMID]
11. Burgess A, McGregor D, Mellis C. Medical students as peer tutors: a systematic review. BMC Med Edu 2014;14(1):1-8. [DOI:10.1186/1472-6920-14-115] [PMID] []
12. Gottlieb Z, Epstein S, Richards J. Near‐peer teaching programme for medical students. Clin Teach 2017;14(3):164-69. [DOI:10.1111/tct.12540] [PMID]
13. Owen AM, Ward-Smith P. Collaborative learning in nursing simulation: near-peer teaching using standardized patients. J Nurs Educ 2014;53(3):170-73. [DOI:10.3928/01484834-20140219-04] [PMID]
14. Mehrabi S, Sanaee Moghadam Z, Karimzadeh shirazi K, Rabbani M, Nikenam H, Roozbehi A. The Effect of Peer Assisted Learning on Clinical Reasoning in Students of Medicine in Clerkship and Internship Phases in Urology Ward of Yasuj Shahid Beheshti Hospital. Armaghane Danesh 2011;16(5):480-88.
15. Goldsmith M, Stewart L, Ferguson L. Peer learning partnership: an innovative strategy to enhance skill acquisition in nursing students. Nurse Educ Today 2006;26(2):123-30. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.08.001] [PMID]
16. Saleh M, Sinha Y, Weinberg D. Using peer-assisted learning to teach basic surgical skills: medical students' experiences. Med Educ Online 2013;18:21065. [DOI:10.3402/meo.v18i0.21065] [PMID] []
17. Ong MN, Lew KM, Cheong YJ, Ting EWX, Bohari B, Yita T, et al. Can We Use Peer-Assisted Learning to Teach Basic Surgical Skills? Malays J Med Sci 2020;27(5):101-07. [DOI:10.21315/mjms2020.27.5.10] [PMID] []
18. Omidkhoda A, Dehdarirad H, Changizi V. Planning, Implementation and Evaluation of Active Learning- Teaching Methods in Inverted Classroom,Peer Learning and Virtual Education among Students in the School of Allied Medical Sciences. Res Med Edu 2021;13(3):42-54. [DOI:10.52547/rme.13.3.42]
19. Bain P, Wareing A, Henderson I. A review of peer-assisted learning to deliver interprofessional supplementary image interpretation skills. Radiography (Lond) 2017;23 Suppl 1:S64-s69. [DOI:10.1016/j.radi.2017.05.002] [PMID]
20. Habib SH, Malik MO, Fatima S, Shah I. Evaluation Of Peer Assisted Learning In Evidence Based Medicine Course: A Pilot Study At University Of Glasgow. J Ayub Med Coll Abbottabad 2017;29(4):662-66.
21. Eslami Akbar R, Hojat M, Badiyepeymaie Jahromi Z. Comparison of teaching through peer learning with the lecture method on the learning level of anesthesiology students at Jahrom University of Medical Sciences in 2013. J Nurs Edu 2015;4(3):56-65.
22. Kimyai S, Jafari Navimipour E, Mohammadi N. The Effect of Peer Education on Practical Skills Training of Dentistry Students in Restorative Preclinic. Iranian J Med Edu 2011;11(4):418-24.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.PS.REC.1401.332



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haraji A, Kharazi fard M J, Etesamifar M. The determination of the attitude of oral and maxillofacial surgery residents in the Islamic Azad University of Dentistry Tehran about the quality of efficacy of peer learning in 2022-2023. J Res Dent Sci 2023; 20 (4) :181-188
URL: http://jrds.ir/article-1-1438-fa.html

حراجی افشین، خرازی فرد محمد جواد، اعتصامی فر مجتبی. تعیین نگرش دستیاران تخصصی جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی تهران در مورد کیفیت و بازدهی یادگیری از همتایان در سال تحصیلی 1402-1401. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1402; 20 (4) :181-188

URL: http://jrds.ir/article-1-1438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660