[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1400 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 109-118 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1399
دکتر شیرین لواف ، الهه رحمت زاده ، دکتر آرش عزیزی
دانشکده دندانپزشکی آزاد ، Drshlawaf@yahoo.com
چکیده:   (184 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش الکترونیکی در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان یک نظام آموزشی نوین شناخته شده است و به منظور بهبود، توسعه و تضمین کیفیت چنین نظامی به ارزشیابی مداوم نیاز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال 1399 انجام گرفت.
مواد و روش ها:  این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی  1400 - 1399 انجام  گرفت. ابزار گرد اوری داده­ها،  پرسشنامه ای براساس مطالعات پیشین بود. این پرسشنامه حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافیک دانشجویان مقطع تحصیلی (علوم پایه و بالینی)، سن، جنسیت، میزان مهارت کامپیوتر، و بخش ارزیابی کیفیت دوره های مجازی (حاوی 33 سئوال) بود. این پرسشنامه 33 سئوالی شامل 6 حیطه: تعامل (5 سئوال:)، محتوا (6 سئوال)، یادگیری فردی (5سئوال) اطلاع رسانی و حضورغیاب (۳سوال)، فناوری(۷سوال) و ارزشیابی (7 سئوال) بود. نحوه نمره دهی به سئوالات براساس طیف لیکرت شش درجه ای از (1) نامطلوب تا مطلوبیت بالا (6) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ورژن 26 و مدل رگرسیون چند گانه خطی استفاده شد. مقادیر کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: از 272 دانشجو، 56/6 % زن و 34/4% مرد بودند. 80/1 % زیر 25 سال سن داشتند. 65/1 % در مقطع بالینی و 34/9 % در مقطع علوم پایه مشغول به تحصیل بودند. کیفیت آموزش الکترونیک در حیطه های محتوا، یادگیری فردی، تعامل و اطلاع رسانی و حضورغیاب دوره در سطح مطلوب و در حیطه های ارزشیابی دوره و فناوری در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت. بطور کلی، متغیرهای علوم پایه و بالینی (0/35=p)، میزان اشنایی با کامپیوتر (0/83=p)، جنسیت(0/71=p)، ترم تحصیلی(0/23=p)، معدل (0/29=p)و سن (0/15=p) بر نمره ی کل تاثیرگذار نبودند.
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی:  کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال تحصیلی 1400-1399  براساس میانگین شش حیطه مورد ارزیابی در سطح مطلوب قرار داشت.
واژه‌های کلیدی: مطالعات ارزیابی، یادگیری، کوریکولوم، آموزش دندانپزشکی
متن کامل [PDF 493 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1399.227


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

lawaf S, rahmat zade E, azizi A. Evaluating the Quality of E-Learning in Students of Dentistry faculty, Terhan Medical Sciences, Islamic Azad University in 2020. J Res Dent Sci. 2021; 18 (2) :109-118
URL: http://jrds.ir/article-1-1201-fa.html

لواف شیرین، رحمت زاده الهه، عزیزی آرش. ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1399. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1400; 18 (2) :109-118

URL: http://jrds.ir/article-1-1201-fa.html



دوره 18، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319