[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1389 1389 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 23-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عوامل مرتبط با آن در سال 1387
دکتر فرناز حاجی فتاحی* ، دکتر مسعود رضایی، مهندس ناصر ولایی، دکتر بهنام خسروانی فرد، دکتر افشین حراجی، دکتر محسن مهرشادیان
دانشيار گروه بیماریهای دهان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی ، dr_h_fattahi@yahoo.com
چکیده:   (27458 مشاهده)

  بررسی میزان رضایتمندی بیماران از کلینیک های واحد دندانپزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1387

  

  دکتر فرناز حاجی فتاحی 1 # دکتر مسعود رضایی 2 مهندس ناصرولایی 3 دکتر بهنام خسروانی فرد 4 دکتر افشین حراجی5 دکتر محسن مهرشادیان6

  

  1- استادیار گروه بیماریهای دهان واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی 2- دانشیار 

  3- عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی تهران ودانشگاه شهید بهشتی 4 - دانشیار گروه ارتدنسی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی

  5- دانشیار گروه جراحی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی 6- عضو هیئت علمی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی

  

  

  خلاصه:

  سابقه و هدف: رضایت بیمار از خدمات دریافتی یکی از مهمترین ارکان سامانه های ارتقای کیفیت کار مراکز آموزشی-درمانی ودر نتیجه افزایش جذب بیمار و بهبود روندآموزش عملی دانشجویان می باشد.تا کنون در این دانشکده تحقیقی به منظور بررسی رضایتمندی بیماران انجام نشده لذااین تحقیق با هدف تعیین میزان رضایتمندی از خدمات دندانپزشکی و عوامل مرتبط در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 87 طراحی شد.

  مواد وروش‌ها: مطالعه به روش توصیفی-مقطعی انجام گرفت. 1500 بیمار از کلینیک‌های درمانی دانشکده به نسبت سهم هرکلینیک و با روش نمونه گیری مراجعه ی مستمرانتخاب شدند وبا مصاحبه حضوری میزان رضایت آنان نسبت به خدمات دریافتی بررسی و ثبت شد.رضایت با 13 شاخص از جمله دوری راه، زمان انتظار،طول مدت درمان و....در یک طیف 3 گزینه ای راضی،نسبتاً راضی و ناراضی و بر مبنای رتبه ی 2و1و0 سنجیده شد و در جمع رتبه ی کمتر از 3/1 برابر ناراضی، 3/1 تا 3/2 نسبتاً راضی و بیشتر از 3/2 به عنوان راضی تلقی گردید و نقش عوامل مرتبط با عدم رضایت با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

  یافته‌ها: در مجموع 71 درصد مراجعین رضایت کامل،5/27 درصد رضایت نسبی و 5/1درصد عدم رضایت ابراز کردند وشیوع عدم رضایت در جامعه بین 7/26 و3/31 درصد برآورد شد.بیشترین عدم رضایت مربوط به بخش پروتز متحرک به میزان 7/64 درصد وکمترین آن در بخش جراحی به میزان 5/13 درصد گزارش شد(05/0 p < ). بیشترین عامل نارضایتی دوری راه و فضای اتاق انتظار بوددر حالی که کمترین عدم رضایت نسبت به رفتار دانشجو، رعایت بهداشت و رفتار استاد بود.

  نتیجه‌گیری: میزان رضایتمندی بیماران کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاداسلامی تهران در حدقابل قبول می باشد اما با توجه به وجود نارضایتی در بیماران، اقدامات لازم برای کاهش این مشکل توصیه می شود.

  

  کلیدواژه‌ها: رضایتمندی بیمار، عوامل مرتبط، کلینیک دندانپزشکی .

  وصول مقاله: 12/7/89 اصلاح نهایی: 15/8/89 پذیرش مقاله: 20/9/89

  

  

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی بیمار، عوامل مرتبط، کلینیک دندانپزشکی
متن کامل [PDF 256 kb]   (4493 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: مواد دندانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji fattahy F, Rezaie M, Valaie N, Khosravani fard B, Haraji A, Mehrshadian M. Evaluation of patients’ satisfaction of departments in Islamic Azad University Dental branch, in 2009. J Res Dent Sci. 2010; 7 (3) :23-29
URL: http://jrds.ir/article-1-4-fa.html

حاجی فتاحی فرناز، رضایی مسعود، ولایی ناصر، خسروانی فرد بهنام، حراجی افشین، مهرشادیان محسن. بررسی میزان رضایتمندی بیماران از کلینیک های واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عوامل مرتبط با آن در سال 1387. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1389; 7 (3) :23-29

URL: http://jrds.ir/article-1-4-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاييز 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638