[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 27-31 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان
دکتر رامین کاویانی* ، دکتر آرش عزیزی، دکتر سیدعلیرضا مکی نژاد، مهندس ناصر ولایی، دکتر مهرداد کهوند
عضو هيئت علمی بخش مورفولوژی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران ، rakavira@yahoo.com
چکیده:   (9493 مشاهده)

خلاصه:

سابقه و هدف: با توجه به اهمیت شیوه‌های مختلف ارایه دروس و تاثیر آن  بر میزان  یادگیری، هدف از این مطالعه مقایسه روش تدریس عملی- تئوری با  تئوری- عملی  بر یادگیری درس مورفولوژی دندان  و رضایتمندی دانشجویان بود.

مواد و روش‌ها: این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله بر روی 72 نفر از دانشجویان سال دوم دندانپزشکی انجام گرفت، دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(الف و ب) تقسیم شدند، در مرحله اول تحقیق، آموزش دندان سانترال بالا  به گروه الف به روش تئوری- عملی (شاهد) و به گروه ب به روش  عملی-تئوری(تجربی) ارائه گردید در  مرحله دوم و هنگام  آموزش دندان سانترال پایین جای دو گروه عوض شد، در پایان با برگزاری آزمون تئوری، میزان یادگیری دانشجویان سنجیده  شد و یادگیری و رضایتمندی دو گروه با آزمون Mann-U-Whithney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

یافته‌ها: از 72 نفر دانشجوی مورد بررسی 49 نفر (68%) مونث و 23 نفر (32%) مذکر بودند، دانشجویان در محدوده سنی 5/1±1/21 سال قرار داشتند در مجموع دو مرحله آزمون، نمره دانشجویان در روش تئوری عملی 1±1/15 و در روش علمی- تئوری1±6/16 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(01/0>P) امتیاز رضایت‌مندی دانشجویان از روش تدریس تئوری- عملی 8/0±3/3 و در روش عملی- تئوری 6/0±4/4 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (001/0>P)

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد روش تدریس عملی تئوری روشی کم هزینه در اصلاح شیوه سنتی سخنرانی در آموزش درس مورفولوژی دندان بوده و  رضایتمندی دانشجویان را نیز افزایش می دهد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، روش، آناتومی، دندانی
متن کامل [PDF 2455 kb]   (1655 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: مواد دندانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

R K, A A, A M, N V, M K. Comparison of Practical-theory Teaching Method with Theory-Practical Method on Learning and Student Satisfaction in Dental Anatomy . J Res Dent Sci. 2013; 10 (1) :27-31
URL: http://jrds.ir/article-1-282-fa.html

کاویانی رامین، عزیزی آرش، مکی نژاد سیدعلیرضا، ولایی ناصر، کهوند مهرداد. مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1392; 10 (1) :27-31

URL: http://jrds.ir/article-1-282-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638