مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
جستجو در پایگاه
دریافت اطلاعات پایگاه
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
دوره 10، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1392 )
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت شیوههای مختلف ارایه دروس و تاثیر آنبر میزانیادگیری، هدف از این مطالعه مقایسه روش تدریس عملی- تئوری باتئوری- عملیبر یادگیری درس مورفولوژی دندانو رضایتمندی دانشجویان بود.
مواد و روشها: این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله بر روی 72 نفر از دانشجویان سال دوم دندانپزشکی انجام گرفت، دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(الف و ب) تقسیم شدند، در مرحله اول تحقیق، آموزش دندان سانترال بالابه گروه الف به روش تئوری- عملی (شاهد) و به گروه ب به روشعملی-تئوری(تجربی) ارائه گردید در مرحله دوم و هنگام آموزش دندان سانترال پایین جای دو گروه عوض شد، در پایان با برگزاری آزمون تئوری، میزان یادگیری دانشجویان سنجیدهشد و یادگیری و رضایتمندی دو گروه با آزمون Mann-U-Whithney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافتهها: از 72 نفر دانشجوی مورد بررسی 49 نفر (68%) مونث و 23 نفر (32%) مذکر بودند، دانشجویان در محدوده سنی 5/1±1/21 سال قرار داشتند در مجموع دو مرحله آزمون، نمره دانشجویان در روش تئوری عملی 1±1/15 و در روش علمی- تئوری1±6/16 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(01/0>P) امتیاز رضایتمندی دانشجویان از روش تدریس تئوری- عملی 8/0±3/3 و در روش عملی- تئوری 6/0±4/4 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(001/0>P)
نتیجهگیری: به نظر میرسد روش تدریس عملی– تئوری روشی کم هزینه در اصلاح شیوه سنتی سخنرانی در آموزش درس مورفولوژی دندان بوده ورضایتمندی دانشجویان را نیز افزایش می دهد.
R K, A A, A M, N V, M K. Comparison of Practical-theory Teaching Method with Theory-Practical Method on Learning and Student Satisfaction in Dental Anatomy . J Res Dent Sci 2013; 10 (1) :27-31 URL: http://jrds.ir/article-1-282-fa.html
کاویانی رامین، عزیزی آرش، مکی نژاد سیدعلیرضا، ولایی ناصر، کهوند مهرداد. مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1392; 10 (1) :27-31