[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 74-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر دو روش آموزش بهداشت دهان بر میزان آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی
فرنا سیار* ، بهاره حاتمی ، نسرین آخوندی ، محمد صادق نظری ، ساندرا مهرعلیزاده ، ناصر ولایی ، مهرداد طاووسی
، sayar_f@yahoo.com
چکیده:   (7254 مشاهده)
خلاصه:سابقه و هدف: آموزش بهداشت دهان و دندان در مدارس با کمک مربیان بهداشت ومعمولا با استفاده از ماکت انجام میگیرد.امروزه، بکارگیری فیلم های کارتون مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر مقایسه روش جدید با روش مرسوم و گروه شاهد آنها در ارتقاء آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی در یکی از دبستان های شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود.
مواد و روش ها: این درمطالعه کارآزمایی بالینی، به کلاس های ششم ابتدایی پرسشنامه ای حاوی 6 سوال چهار جوابی داده شد. نمره سوالات به عنوان نمره پیش از آموزش ثبت گردید.سپس به طور تصادفی دانش آموزان  به موارد شاهد(بدون آموزش) و مورد 1( آموزش توسط فیلم انیمیشن و مورد 2 (ماکت) تقسیم شدند و بر اساس نوع گروه مورد ، آموزش ها داده شد.پس از گذشت سه هفته مجددا سوالات پرسشنامه قبلی بین دانش آموزان توزیع گردیدو نمره آن به عنوان امتیاز پس از آموزش ثبت شد. با استفاده از آزمون MC-Nemar(داخل گروهی) و chi-square (بین گروهی) تغییرات آگاهی گروهها مقایسه گردید.
یافته ها: میزان آگاهی گروه ماکت و انیمیشن قبل از آموزش به ترتیب 48/2% و 33/3% بود که پس از آموزش، به 46/3% و 59/7% رسید. هر دو روش آموزش نسبت به گروه شاهد در افزایش آگاهی موثر بود(P<0.01) ولی تفاوت بین  دو گروه معنی دار نبود. (P<0.6).
نتیجه گیری: بنظر می رسد تاثیر این دو روش آموزش در ارتقا آگاهی به یک اندازه باشد. پیشنهاد می گردداستفاده از فیلم که به دفعات می تواند تکرار شود و مقرون به صرفه است ، جایگزین استفاده از ماکت توسط نیروی انسانی گردد.


 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، بهداشت دهان، انیمیشن، مدرسه مقطع ابتدایی، دانش آموز
متن کامل [PDF 262 kb]   (2603 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: پریو
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayar F, Hatamy B, Akhondi N, Nazari M, Mehralizadeh S, Valaee N et al . Effect of Two Oral Hygiene Learning Methods on Knowledge Among The Last Elementary Class Students. J Res Dent Sci 2018; 15 (2) :68-74
URL: http://jrds.ir/article-1-903-fa.html

سیار فرنا، حاتمی بهاره، آخوندی نسرین، نظری محمد صادق، مهرعلیزاده ساندرا، ولایی ناصر و همکاران.. بررسی تاثیر دو روش آموزش بهداشت دهان بر میزان آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی . مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1397; 15 (2) :68-74

URL: http://jrds.ir/article-1-903-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645