[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی پاییز 1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 136-144 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395
دکتر عزیز مروئی میلان، دکتر مهدی وطن پور، دکتر فاطمه شاهسواری
دانشیار پاتولوژی واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.f.shahsavari@gmail.com
چکیده:   (259 مشاهده)

خلاصه:

سابقه و هدف: دندانپزشکی مبتنی بر شواهد((EBD رویکردجدیدی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان می­باشد که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی, تشخیص ها, مهارت های کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و الویت های درمانی بیمار است.هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش برمیزان دانش ,نگرش , دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (EBD) و تداوم آن بود.
مواد وروش ها: این تحقیق،  توصیفی مقطعی بوده و روش نمونه گیری آن بصورت سرشماری و بر روی 250 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. پرسشنامه شامل چهار بخش بررسی دانش ,نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع بود.  درزمینه EBD بود ودربین 310نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم های 5,7,9,11 توزیع شد و 250نفر از دانشجویان به آن پاسخ دادند. اطلاعات توسط آزمون
کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت و عوامل مرتبط شامل سن ,جنس، معدل و ترم تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: نمره دانش 7/1±17/2 از حداکثر ممکن 10( دانش ضعیف), رتبه  نگرش 4/3 ±32 از حداکثر نمره 50( نگرش متوسط) ,رتبه  دسترسی 5±24/9 از حداکثر ممکن 45 (متوسط) و رتبه اعتماد به منابع 4/2 ±15/3 از حداکثر ممکن 30 (متوسط) بود. با افزایش ترم، دانش دانشجویان افزایش معنی داری یافت. (0/005>P) ولی بر نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع تغییر معنی­داری نکرد. (0/2>P)  و میانگین نمره دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. (0/003=P)
نتیجه گیری: به نظر می­رسد که دانشجویان مورد بررسی دانش ضعیفی در مورد EBD داشته و نگرش، دسترسی و اعتماد به منابع متوسطی دارند و آموزش این واحد درسی ،تاثیر زیادی روی این شاخص­ها نداشته یا تاثیر آن کم بوده است و بهتر است تغییراتی در نحوه ارائه و محتوا و پیگیری بیشتر در ترم­های بعدی و همچنین عملیاتی نمودن این مبحث در بخش­های بالینی صورت گیرد . در این خصوص انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به آموزش مبحث EBD در دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی توصیه گردد.
کلمات کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد،  دانش،  نگرش، اعتماد  
واژه‌های کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد، دانش، نگرش، اعتماد
متن کامل [PDF 281 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marvei Milan A, Vatanpour M, SHahsavari F. Evaluation of instruction effect on Evidence-Based Dentistry (EBD) Knowledge, Attitudes, Access and Confidence and its consistency among Dental Students of Tehran Dental Branch, Islamic Azad University in 2017.. J Res Dent Sci. 2018; 15 (3) :136-144
URL: http://jrds.ir/article-1-881-fa.html

مروئی میلان عزیز، وطن پور مهدی، شاهسواری فاطمه. بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1397; 15 (3) :136-144

URL: http://jrds.ir/article-1-881-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3767