[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی پاییز 1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 136-144 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395
دکتر عزیز مروئی میلان، دکتر مهدی وطن پور، دکتر فاطمه شاهسواری*
دانشیار پاتولوژی واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.f.shahsavari@gmail.com
چکیده:   (966 مشاهده)

خلاصه:

سابقه و هدف: دندانپزشکی مبتنی بر شواهد((EBD رویکردجدیدی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان می­باشد که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی, تشخیص ها, مهارت های کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و الویت های درمانی بیمار است.هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش برمیزان دانش ,نگرش , دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (EBD) و تداوم آن بود.
مواد وروش ها: این تحقیق،  توصیفی مقطعی بوده و روش نمونه گیری آن بصورت سرشماری و بر روی 250 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. پرسشنامه شامل چهار بخش بررسی دانش ,نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع بود.  درزمینه EBD بود ودربین 310نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم های 5,7,9,11 توزیع شد و 250نفر از دانشجویان به آن پاسخ دادند. اطلاعات توسط آزمون
کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت و عوامل مرتبط شامل سن ,جنس، معدل و ترم تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: نمره دانش 7/1±17/2 از حداکثر ممکن 10( دانش ضعیف), رتبه  نگرش 4/3 ±32 از حداکثر نمره 50( نگرش متوسط) ,رتبه  دسترسی 5±24/9 از حداکثر ممکن 45 (متوسط) و رتبه اعتماد به منابع 4/2 ±15/3 از حداکثر ممکن 30 (متوسط) بود. با افزایش ترم، دانش دانشجویان افزایش معنی داری یافت. (0/005>P) ولی بر نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع تغییر معنی­داری نکرد. (0/2>P)  و میانگین نمره دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. (0/003=P)
نتیجه گیری: به نظر می­رسد که دانشجویان مورد بررسی دانش ضعیفی در مورد EBD داشته و نگرش، دسترسی و اعتماد به منابع متوسطی دارند و آموزش این واحد درسی ،تاثیر زیادی روی این شاخص­ها نداشته یا تاثیر آن کم بوده است و بهتر است تغییراتی در نحوه ارائه و محتوا و پیگیری بیشتر در ترم­های بعدی و همچنین عملیاتی نمودن این مبحث در بخش­های بالینی صورت گیرد . در این خصوص انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به آموزش مبحث EBD در دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی توصیه گردد.
کلمات کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد،  دانش،  نگرش، اعتماد  
واژه‌های کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد، دانش، نگرش، اعتماد
متن کامل [PDF 281 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marvei Milan A, Vatanpour M, SHahsavari F. Evaluation of instruction effect on Evidence-Based Dentistry (EBD) Knowledge, Attitudes, Access and Confidence and its consistency among Dental Students of Tehran Dental Branch, Islamic Azad University in 2017.. J Res Dent Sci. 2018; 15 (3) :136-144
URL: http://jrds.ir/article-1-881-fa.html

مروئی میلان عزیز، وطن پور مهدی، شاهسواری فاطمه. بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1397; 15 (3) :136-144

URL: http://jrds.ir/article-1-881-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790