[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1404 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 140-125 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی گروه جراحی دهان، فک و صورت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال ۱۴۰۳ براساس مدل CIPP
بیتا شیدایی آشتیانی ، حمیدرضا محاسنی اقدم* ، اسحق لاسمی ، محسن شلالوند
گروه جراحی دهان و فک و صورت، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، hamidmahaseni@gmail.com
چکیده:   (202 مشاهده)

سابقه و هدف: هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی وضعیت آموزشی در بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با کمک شاخص ارزشیابی CIPP در سال 1403بود
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی روی دانشجویان دندان پزشکی عمومی ترم های ۷، ۸، ۱۰ و ۱۱ انجام شد. الگوی ارزشیابی در این مطالعه CIPP بوده است که با استفاده از پرسشنامه هایی منطبق بر این الگو دو حیطه ی context و Product مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در بخش اول پرسشنامه ها، سوالاتی در رابطه با ویژگی های فردی دانشجویان وجود دارد. در بخش بعدی پرسشنامه ها حیطه های product وContext برنامه آموزشی گروه آموزشی جراحی دهان، فک و صورت مورد ارزشیابی قرار گرفت.

یافته ها: در حیطه Context، میانگین نمرات دانشجویان ترم 7، (0/51±2/336 )، ترم 8، (0/52 ±2/077 )، ترم 10، (0/53 ±2/224 ) و ترم 11 (0/49 ±2/715 ) بود. در حیطه Product ، میانگین ترم 7، (0/25 ±1/46 )، ترم 8، (0/49 ±1/97 )، ترم 10 (0/40 ±2/24 ) و ترم 11، (0/3 ±2/16 ) بود.
نتیجه گیری: بخش جراحی دهان ،فک و صورت دانشگاه ازاد اسلامی تهران در سال 1403 از دیدگاه تمامی دانشجویان ترم های 7 تا 11 در حیطه Context در وضعیت مطلوب قرار داشت. در حیطه Product از دیدگاه دانشجویان ترم 8 و 10 و 11 در وضعیت مطلوب ولی از دیدگاه دانشجویان ترم 7 در وضعیت نامطلوب قرار داشته است.
 

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، برنامه آموزشی، جراحی دهان و فک و صورت، CIPP
متن کامل [PDF 792 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Peymani Mojaver, A., Sadeghi, M., Movagheri Poor, A., shakiba, E. Survey the Attitude of Faculty Members and Students of the School of Dentistry of Rafsanjan University of Medical Sciences on the Implementation of a New Educational Curriculum during the Academic Year 2018-19. Journal of Mashhad Dental School, 2022; 46(3): 231-43.[Persian]
2. Ansari Moghadam, S., Shokoohinia, R., Hosseini Tabatabaei, S., Risbaf Fakour, S., Ansari Moghaddam, A., Naebi, M. Evaluation of the Achievement of Educational Objectives in Restorative Dentistry and Periodontics Departments in Zahedan Faculty of Dentistry during 2014-2015. Journal of Mashhad Dental School, 2017; 41(2): 91-106.[Persian]
3. Amiri J, Seif-Rabiei M, Maghsudi F, Khatami F, Sanaei Z. Evaluation of the Reform Program at the Basic Medical Sciences Level from Professors and Medical Students' viewpoints in Hamadan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2018; 10 (2) :58-67.[Persian] [DOI:10.29252/rme.10.2.58]
4. Khadem-Rezaiyan, M., Mohammadzadeh, Z., Firoozi, M., Ghazvini, K., Jarahi, L., Youssefi, M. Attitude of dentistry students at clinical grades of Mashhad Medical University towards the application of basic sciences courses in 2019. Horizon of Medical Education Development, 2019; 10(1): 20-31.[Persian]
5. Jegargoosheh S, Maghari A, Kamran A. Evaluation Course Master of Midwifery Education Based on CIPP Model (CIPP) in Ardabil School of Nursing and Midwifery. mededj 2022; 10 (1) :7-18.[Persian]
6. Paripour, A., Sarmadi, M., Nategi, F., Mohammadi naeini, M. Presenting a model for evaluating the quality of combined education in higher education based on the CIP evaluation approach (Case study: in the electronic unit of Islamic Azad University). Journal of Research in Educational Systems, 2020; 14(51): 7-22.[Persian]
7. Rahimzadeh, M., Emadzadeh, A., Hosseini, M., Akrami, R. Exploring Learners' Viewpoint regarding Training Program of Health Care Providers Based on CIPP Model. Future of Medical Education Journal, 2019; 9(3): 3-10.
8. Rooholamini A, Amini M, Bazrafkan L, Dehghani MR, Esmaeilzadeh Z, Nabeiei P, Rezaee R, Kojuri J. Program evaluation of an Integrated Basic Science Medical Curriculum in Shiraz Medical School, Using CIPP Evaluation Model. J Adv Med Educ Prof. 2017 Jul;5(3):148-54.
9. Khattat, M., dehghani, M., Chegini, N., tari, F., khakzad, F., askary, F., moradi, N. Identify factors, criteria, indicators and judgment tools for the performance of Community Learning Centers. Educational Measurement and Evaluation Studies, 2022; 12(37): 57-84.[Persian]
10. Abdolmaleki, S., Nasiri Valik Boni, F., Ardalan, M. R., Afzali, A. Evaluation of the quality of the school excellence program based on CIPP model in the secondary school's. School Administration, 2018; 6(1): 43-61.[Persian]
11. Fard M, Khanipoor F, Hayat A, Bazrafkan L. Evaluation of Pediatrics Residency Training Program in Hormozgan University of Medical Sciences Using CIPP Evaluation Model in 2020. Journal of Iranian Medical Council. 2020;5(3):443-53.
12. Fallah kheiri Langroudi, S., et al., Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM). Research in Medical Education. 2012; 4(2):24-33.[Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.4.2.24]
13. Koohpayehzadeh J, Hashemi A, Soltani Arabshahi K, Bigdeli S, Moosavi M, Hatami K, Baradaran HR. Assessing validity and reliability of Dundee ready educational environment measure (DREEM) in Iran. Med J Islam Repub Iran. 2014 Jul 14;28:60.
14. Bilan N, Negahdari R, Hazrati H, Foroughi Moghaddam S. Examining the quality of the competency-based evaluation program for dentistry based on the CIPP model: A mixed-method study. J Dent Res Dent Clin Dent Prospects. 2021 Summer;15(3):203-9. [DOI:10.34172/joddd.2021.034] [PMID] []
15. Stufflebeam D. The CIPP model for evaluation. Evaluation models, 2000.
16. Yusoff MSB. The Dundee ready educational environment measure: a confirmatory factor analysis in a sample of Malaysian medical students. Int J Humanit Soc Sci. 2012;2(16): 313-21.
17. Tabari, M, Nourali Z, Jahanian I, Khafri S. Evaluation of educational programs in endodontics, periodontics and oral & maxillofacial surgery departments of babol dental school from students' perspective based on CIPP model. Caspian J of Dent Res;2018: 7(2): 8-15.
18. Khodabandeh Shahraki S, Rostambeig P, Sabzevari S, & Nouhi E. An Investigation of Medical School Curriculum in Kerman University of Medical Sciences, Iran, Based on the CIPP Model. Strides in Development of Medical Education. 2016;12(4):563-70.[Persian]
19. Okhovati M, YazdiFeyzabadi V, Beigzadeh A Shokoohi M, Mehrolhassani M. Evaluating the Program of Bachelor Degree in Health Services Management at Kerman University of Medical Sciences, Iran, Using the CIPP Model (Context, Input, Process, Product). Strides in Development of Medical Education, 2014;11(1):101-13.[Persian]
20. Akhlaghi, F., Yarmohammadian, M. H., Khoshgam, M., Mohebbi, N. Evaluating the Quality of Educational Programs in Higher Education Using the CIPP Model. Health Information Management, 2011; 8(5): -.[Persian]
21. Alavian, F. The effect of Think-Pair-Share (TPS) and Problem-Based Learning (PBL) models on the ability to analyze biological topics: a cross-sectional study. Journal of Research in Biology Education. 2022;4(1):23-34.[Persian]
22. Hosseini S, Vartanoosian J, Hosseini, F, Farzin Fard F. Validity & reliability of OSCE/OSPE in assessing biochemistry laboratory skills of freshman nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Advances in Nursing & Midwifery, 2013;23(80):34-43.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1402.062



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheidaee ashtiani B, mahaseni aghdam H, Lasemi E, Shalalvand M. Evaluation of the educational program of the oral, maxillofacial and facial surgery department based on the Context Input Process and Product (CIPP) index in Faculty of Dentistry Islamic Azad University of Medical Sciences in Tehran in the academic year of 2023-2024. J Res Dent Sci 2025; 22 (2) :125-140
URL: http://jrds.ir/article-1-1569-fa.html

شیدایی آشتیانی بیتا، محاسنی اقدم حمیدرضا، لاسمی اسحق، شلالوند محسن. ارزشیابی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی گروه جراحی دهان، فک و صورت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال ۱۴۰۳ براساس مدل CIPP. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1404; 22 (2) :125-140

URL: http://jrds.ir/article-1-1569-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714