[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 214-205 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال تحصیلی 1400-1401
زهرا کاظمی نرمابی ، زینب عباسی سنجدری ، فاطمه شاهسواری*
گروه پاتولوژی فک ودهان ،دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، ایران.
چکیده:   (841 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف: شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی بخصوص در حوزه علوم پزشکی است.
این مطالعه با هدف تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال تحصیلی 1400-1401 انجام گرفت.
مواد و روشهااین مطالعه توصیفی مقطعی روی 144 نفر از  دانشجویان ترم 5 تا 12 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام شد.  پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری LASSI)) ویرایش سوم پس از بومی سازی ،تایید روایی صوری، محتوای و روایی سازه ایی و تعیین پایایی آن، توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی، رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.
یافته ها: میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان دندانپزشکی 9±123/05 از 240 نمره با حداقل 104 و حداکثر 148 بدست آمد. بالاترین میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری به ترتیب مربوط به حیطه‌های تمرکز، انتخاب ایده اصلی و پردازش بود. پایین ترین میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری به ترتیب مربوط به حیطه‌های نگرش، انگیزش و اضطراب بود. میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان دندانپزشکی با جنسیت و تاهل دانشجویان ارتباط معناداری نداشت (0/05<p). اما بین میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری با سن ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت (0/05>p). همچنین بین میانگین نمره راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت. (0/048=p،  (350 /0= r)
نتیجه­ گیری:  به نظر می رسد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران از نظر راهبردهای مطالعه و یادگیری شرایط متوسطی دارند و در حیطه های اضطراب، نگرش و انگیزش نیاز به راهنمایی و شرکت در کارگاه های مربوطه را دارند.
واژه‌های کلیدی: آموزش دندانپزشکی، راهبردهای یادگیری، دانشجوی دندانپزشکی
متن کامل [PDF 749 kb]   (594 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
فهرست منابع
1. Bender DS, Garner JK. Using the LASSI to Predict First Year College Achievement: Is a Gender-Specific Approach Necessary?. Online Submission. 2010.
2. Corkett JK, Parrila R, Hein SF. Learning and Study Strategies of University Students Who Report a Significant History of Reading Difficulties. Dev Disabil Bull. 2006; 34: 57-79.
3. Nasirzadeh F, Heidarzadeh A, Shirazi M, Farmanbar R, Monfared A. Assessing learning styles of students in guilan university of medical sciences, 2013. Res Med Edu. 2014; 6 (1): 29-39. [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.29]
4. ALQahtani DA, Al‐Gahtani SM. Assessing learning styles of Saudi dental students using Kolb's Learning Style Inventory. J Dent Edu. 2014; 78 (6): 927-33. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2014.78.6.tb05747.x]
5. Muelas A, Navarro E. Learning strategies and academic achievement. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 165: 217-21. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.12.625]
6. Babamohamadi H, Sayadjou Z, Daihimfar F, Chahrpashloo H, Ghorbani R. Learning style of students of Semnan University of Medical sciences: A cross sectional study in 2017. Hayat. 2020; 26 (1): 1-14.
7. Kahkhayi M, Nastiezaie N. The Relationship between Learning Styles (Kolb Learning Styles) and Adaptive Teaching Method; A Case Study on Students of Jahade Daneshgahi Applied Scientific University of Zahedan Iran the Second Semester of 2014-2015 Educational Year. Strides Dev Med Educ. 2016; 13 (2): 172-81.
8. Ahmadi S, Jouhari Z, Haghani F. Medical and Dental Students' Learning and Study Strategies in Shahed University. Iran J Med Edu. 2014; 13 (10): 886-96.
9. Iqbal HM, Sohail S, Shahzad S. Learning and study strategies used by university students in Pakistan. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 2 (2): 4717-21. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.756]
10. Aasri L, Jahani N, Razavi SA. Evaluation effect of Learning and study strategy on educational interventions of dental student. J Res Den Sci. 2019; 16 (1): 59-70. [DOI:10.29252/jrds.16.1.67]
11. Flowers LA, Bridges BK, Moore IJ. Concurrent validity of the Learning and Study Strategies Inventory (LASSI): a study of African American precollege students. J Black Stud. 2012; 43 (2): 146-60. [DOI:10.1177/0021934711410881] [PMID]
12. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. ‎J Pers Psychol. 1975; 28 (4): 563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
13. Pazargadi M, Ashktorab T, Alavimajd H, Khosravi S. Developing an Assessment Tool for Nursing Students' General Clinical Performanc. Iranian J Med Edu. 2013; 12 (11): 877-87.
14. Cano F. An in-depth analysis of the Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). Educ Psychol Meas. 2006; 66 (6): 1023-38. [DOI:10.1177/0013164406288167]
15. Babaei Shirvani Z, Faramarzi M, Naderi H, Fakhri S. Relationship between Studying and Learning Strategies and Academic Performances in Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (3): 165-70.
16. Seyedmajidi S, Seyedmajidi M, Habibzadeh Bijani F, Kiani M. Evaluation of Dental Students' Learning and Study Strategies and Factors Affecting Them in Babol University of medical sciences. Med Edu J. 2019; 7 (1): 13-20.
17. Saheb Alzamani M, Zirak A. Students' Learning and Study Strategies in Isfahan University of Medical Sciences and their relationship with Test Anxiety. Iranian J Med Edu. 2011; 11 (1): 58-68.
18. Jouhari Z, Haghani F, Changiz T. Assessment of medical students' learning and study strategies in self-regulated learning. J Adv Med Educ Prof. 2016; 4 (2): 72-79.
19. Braten I, Olaussen BS. The learning and study strategies of Norwegian first-year college students. Learn Individ Differ. 1998; 10 (4): 309-27. [DOI:10.1016/S1041-6080(99)80125-3]
20. Farhadinia M, Qulipor P, Jalilvand M. Relationship learning strategies and academic self-efficacy with academic achievement of students in Lorestan University of Medical Sciences in 2016. Yafte. 2018; 19 (5):
21. Khalil MK, Williams SE, Hawkins HG. The Use of Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) to Investigate Differences Between Low vs High Academically Performing Medical Students. Med Sci Educ. 2020; 30 (1): 287-92. [DOI:10.1007/s40670-019-00897-w] [PMID] []
22. Miñano Pérez P, Castejón Costa JL, Gilar Corbí R. An explanatory model of academic achievement based on aptitudes, goal orientations, self-concept and learning strategies. Span J Psychol. 2012; 15 (1): 48-60. [DOI:10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37283] [PMID]
23. West C, Sadoski M. Do study strategies predict academic performance in medical school? Med Educ. 2011; 45 (7): 696-703. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2011.03929.x] [PMID]
24. Valizadeh l, Fathi Azar e, Zamanzadeh v. The Relationship between Learning Characteristics and Academic Achievement in Nursing and Midwifery Students. Iran J Med Educ. 2008; 7 (2): 443-50.
25. Niemiec RP, Sikorski C, Walberg HJ. Learner-control effects: A review of reviews and a meta-analysis. J Educ Comput Res. 1996; 15 (2): 157-74. [DOI:10.2190/JV1U-EQ5P-X2PB-PDBA]
26. Ruffing S, Wach F-S, Spinath FM, Brünken R, Karbach J. Learning strategies and general cognitive ability as predictors of gender-specific academic achievement. Front Psychol. 2015; 6: 1238-45. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01238] [PMID] []
27. Karimi S, Jamshidi N. Comparison of learning styles and preferred teaching methods of students in Fasa University of Medical Sciences. J Arak Univ Med Sci. 2010; 12 (4): 89-94.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1400.085



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi Narmabi Z, Abbasi Senjedary Z, Shahsavari3 F. Evaluation of learning and study strategies of Clinical Dental Students of Islamic Azad University of Tehran :2021-2022. J Res Dent Sci 2023; 20 (4) :205-214
URL: http://jrds.ir/article-1-1454-fa.html

کاظمی نرمابی زهرا، عباسی سنجدری زینب، شاهسواری فاطمه. ارزیابی راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال تحصیلی 1400-1401. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1402; 20 (4) :205-214

URL: http://jrds.ir/article-1-1454-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713