مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
جستجو در پایگاه
دریافت اطلاعات پایگاه
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
دوره 19، شماره 1 - ( نشریه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1401 )
گروه بیماری های دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده دندانپزشکی زاهدان، ایران ، Nosratzehim@yahoo.com
چکیده: (2258 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف: امروزه استفاده از تکنولوژی دیجیتال در آموزش دندانپزشکی افزایشیافته است. رشد و تکوین الگوهای آموزشی نشان می دهد تغییر رویکرد آموزش از شیوه های سنتی به شیوه های الکترونیکی و آموزش مجازی حائز اهمیت است. از این رو مطالعه ی حاضر را با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیتیادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (یک مطالعه کیفی) به انجام رساندیم. مواد و روشها:جهت انجام این مطالعه ی کیفی از نوع پدیدارشناسانه با 5 ۱دانشجوی دندانپزشکیمصاحبه ی نیمه ساختاریافته صورت گرفت که مصاحبه ها تا رسیدن به حد اشباع ادامه پیدا کرد . تمامی مصاحبه ها جهت کدگذاری و استخراج مفاهیم از حالت صوتی به نوشتاری پیاده گردید. جهت آنالیز مصاحبه ها از نرم افزار MAXQDA2018 نیز استفاده شد. یافتهها: مضامین اصلی شامل « مزایای آموزش حضوری» ، « محدودیت های آموزش حضوری»، «روش های یادگیری آموزش مجازی»، « مزایای آموزش مجازی»، « معایب آموزش مجازی»، «محدودیت های آموزش مجازی»، « پیشنهادات برای بهبود آموزش مجازی » و « تفاوت آزمون حضوری و مجازی » بودند. مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، زیرا دارای بیشترین زیرمضمون ها بودند نتیجهگیری: بنابر نظر دانشجویان، نگاه کلی نسبت به آموزش مجازی مثبت بوده و با وجود معایبی که برای آن ذکر شد، آموزش به صورت مجازی موثر و مفید ارزیابی شد. نظرات دانشجویان همچنین نشان داد مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، از طرفی تقویت نقاط قوت در آموزش مجازی، برطرف کردن نقاط ضعف آن و اعمال پیشنهادات به ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش به صورت مجازی منجر خواهد شد.
Babazadeh S, nosratzehi T, Banaroodi S. Study of the Factors Affecting on the Quality of Virtual Learning and Education from the Perspective of Dental Students of Zahedan University of Medical Sciences. J Res Dent Sci 2022; 19 (1) :37-49 URL: http://jrds.ir/article-1-1258-fa.html
بابا زاده صابر، نصرت زهی طاهره، بنارودی سپیده. بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1401; 19 (1) :37-49