بررسی الگوی یک دوره آموزش بدو ورود در راستای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
|
فرشته محمودی ، علی مهدیزاده اشرفی*  |
دانشگاه آزاد فیروزکوه |
|
چکیده: (4237 مشاهده) |
خلاصه:
سابقه و هدف : باتوجه به شایع بودن افت تحصیلی و عوارض شناخته شده آن این سوال مطرح می شود که دوره های آموزش بدو ورود چه مولفه هایی را باید داشته باشد تا موجب پیش گیری از افت تحصیلی نماید؟ لذا این مطالعه در پاسخ به این سوال روی رده های مختلف مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی دانشکده دندانپزشکی در سال 97 انجام گرفت .
مواد و روش ها: این تحقیق به روش توصیفی و با بررسی نظر تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم پزشکی تهران مورد سنجش قرار گرفت، پرسشنامه شامل 7 مولفه میبود که هرکدام مانند نیاز سنجی آموزشی، شناسایی ویژگیهای آموزش گیرندگان . حداقل دارای10 شاخص بعنوان زیر مجموعه می باشد، و از آنها خواسته شد که برای هرکدام ازاین مولفه ها از رتبه صفر تا 5 را علامت گذاری نمایند. رتبه هر یک از مولفه های هفت گانه تعیین در هر کدام از آنها مهمترین شاخص ها مشخص و ارائه گردید و با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها: پرسشنامه های این تحقیق جهت نظر سنجی بین 121 نفر از اعضای هیات علمی واجد شرایط توزیع گردید. که 66/8% مرد و 33/2% زن بودند. 75 % دارای تحصیلات ارشد و بالاتر بودند و 37/7 % سابقه کار بیش از 20 سال داشتند. از مولفه های هفت گانه مهمترین عامل از نظر آنها اجرای موثر و مطلوب دوره آموزشی با رتبه 11/ 4 و در رتبه بعدی آشنایی و آگاهی و آموزش بدو ورود به میزان 3/89 و کمتر ین رتبه مربوط می شد به مولفه پیشگیری از افت تحصیلی به میزان 3/06 بود. (0/0001>P)
نتیجه گیری: براساس این تحقیق به نظر می رسد که اجرای دوره آموزش بدو ورود بر پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دانشکده دندانپزشکی تاثیر گذار می باشد .
|
|
واژههای کلیدی: دوره آموزش بدو ورود، افت تحصیلی، مولفه های دوره آموزش |
|
متن کامل [PDF 247 kb]
(2313 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه اصیل |
موضوع مقاله:
اورتو
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|