journal of research in dental sciences
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
J Res Dent Sci
Medical Sciences
http://jrds.ir
1
admin
2008-4676
2228-7353
8
10.61186/jrds
14
13
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
14
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر روش تدریس مجازی (الکترونیکی ) با روش سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان دردرس بیماریهای دهان و فک و صورت و رضایتمندی ایشان
Knowledge and satisfaction of dental students with the instruction of oral and
maxillofacial medicine: Web-based instruction versus the traditional instruction
آموزش دندانپزشکی
Dental EDu
مطالعه اصیل
original article
<h5 dir="RTL"><strong>سابقه وهدف:</strong> با توجه به اهمیت درس بیماری های دهان و فک و صورت در رشته دندانپزشکی و نبود پیشینه کافی درکارائی روش های مؤثر تدریس در این درس و با توجه به خلأ اطلاعاتی در مقایسه روش های نوین، این مطالعه با هدف مقایسه روش تدریس سنتی با مجازی و میزان یادگیری درس بیماری های دهان ودندان و رضایتمندی دانشجویان در سال تحصیلی 94-93 در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام گرفت.</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong> این تحقیق به روش تجربی طی دو مرحله بر روی 39 نفر از دانشجویان سال چهارم دندانپزشکی انجام شد . آنها به دو گروه الف و ب تقسیم شدند. در مرحله اول تحقیق جهت گروه الف شامل 5 ضایعه و سپس 5 ضایعه به صورت آنلاین ( تدریس مجازی ) به گروه الف ارائه شد. در مرحله دوم ضایعات گروه ب به شکل سنتی توسط همان استاد ارائه شد. سپس 5 ضایعه دیگر از طریق <span dir="LTR">online</span>(تدریس مجازی ) ارائه شد. سپس بعد از 21 روز از هر 2 گروه آزمونی یکسان گرفته شد و میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان با آزمون <span dir="LTR">MANN-U-WHITNEY</span> و نرم افزار آماری <span dir="LTR">Spss</span> مورد قضاوت آماری قرارگرفت.</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> از 39 نفر دانشجوی مورد بررسی 26 (5/66% ) نفر دختر و 13 (5/33% ) نفر پسر بودند و میانگین سنی این 39 نفر 42/24 سال بود . در روش تدریس سنتی میزان یادگیری 18/2±97/11 و در روش تدریس مجازی میزان یادگیری17/3±98/12 بود. تفاوت در میزان یادگیری بین دو گروه به لحاظ آماری معنا دار نبود. (2/0><span dir="LTR">P</span>) میزان رضایتمندی در روش تدریس سنتی به ترتیب خیلی خوب5/20% , خوب 59% و متوسط5/20% بود و میزان رضایتمندی در روش تدریس مجازی خیلی خوب 9/17% و خوب 51% ومتوسط 5/23% و نیز 6/7% رضایتمندی بد بود . بر مبنای رضایت خیلی خوب و خوب و متوسط و بد، این اختلاف به لحاظ آماری معنادار نبود (7/0><span dir="LTR">P</span>)</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>نتیجه گیری</strong>: به نظر می­رسد روش تدریس مجازی با میزان یادگیری بیشتری همراه بوده ولی میزان رضایتمندی در دو روش تفاوت معنی داری ندارد.</h5>
<h5 dir="RTL"></h5>
<p style="margin-left:14.2pt;">Background and AIM: Considering the gap of information on the efficacy of Internet-based instruction, this study sought to compare the effect of Internet-based and traditionalinstruction of oral and maxillofacial medicine on the knowledge and satisfaction of dentalstudents.</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"></p>
<p style="margin-left:14.2pt;">Materials and Methods: This experimental study was conducted on 39 fourth-year dentalstudents, who were randomly divided into two groups of A and B. In the first phase, group Astudents received lecture instruction for five lesions including squamous cell carcinoma, acute necrotizing ulcerative gingivitis, lichen planus, leukoplakia and pyogenic granuloma and then received online instruction for herpangina, hand, foot, and mouth disease, acute lymphonodular pharyngitis, aphthous ulcer and erythema multiform. In the second phase, group B students received lecture instruction for herpangina, hand, foot, and mouth disease, acute lymphonodular</p>
<p style="margin-left:14.2pt;">pharyngitis, aphthous ulcer and erythema multiform and then web-based instruction for squamous cell carcinoma, acute necrotizing ulcerative gingivitis, lichen planus, leukoplakia and pyogenic granuloma. After 21 days, the quality of learning and satisfaction of both groups with the methods of instruction were tested and the data were analyzed using Man U Whitney test and Spss software.</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"></p>
<p style="margin-left:14.2pt;">Results: Of 39 students, 26 (66.5%) were females and 13 (33.5%) were males with a mean age of 24.42 years. The knowledge score was 11.97±2.18 and 12.98±3.17 in the traditional and Internet-based instruction, respectively; the difference in this regard between the two groups was not statistically significant (P<0.2). Level of satisfaction of students with traditional instruction was very good in 20.5%, good in 59% and moderate in 20.5%. Level of satisfaction of students with web-based instruction was very good in 17.9%, good in 51%, moderate in 23.5% and poor in 7.6%. The difference in satisfaction between the two groups was not significant (P<0.7).</p>
<p style="margin-left:14.2pt;"></p>
<p style="margin-left: 14.2pt;">Conclusion: It appears that conformity of the method of instruction with the topic to be</p>
<p style="margin-left:14.2pt;">instructed is identical with method of instruction online for the oral and maxillofacial medicine course. But there was no significant different for level of satisfaction for two method.</p>
بیماریهای دهان, سخنرانی, تدریس مجازی, رضایتمندی
Oral and maxillofacial medicine, Method of instruction, Satisfaction
57
62
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1156-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Azizi
آرش
عزیزی
100319475328460011193
100319475328460011193
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران
A
Alaee
آرزو
علایی
100319475328460011194
100319475328460011194
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران
N
Valaii
ناصر
ولایی
100319475328460011195
100319475328460011195
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران
M
Amjadzadeh
مینو
امجدزاده
100319475328460011196
100319475328460011196
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران
A
Fardinnasr
افشین
فردین نصر
dr.fardinnasr@yahoo.com
100319475328460011197
100319475328460011197
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران