journal of research in dental sciences
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
J Res Dent Sci
Medical Sciences
http://jrds.ir
1
admin
2008-4676
2228-7353
8
10.61186/jrds
14
13
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
12
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل
The evaluation of the verbal and pamphlet oral hygiene instruction techniques\'seffects on periodontal status of removable partiale denture wearers
پروتز
Prothesis
مطالعه اصیل
original article
<h5 dir="RTL"><strong>خلاصه: </strong><strong>سابقه و هدف: </strong>با توجه به مشکلات ایجاد شده در بافتهای نرم و سخت دهان بدنبال استفاده از پروتزهای دندانی و با در نظر گرفتن اهمیت پیشگیری، از آنها این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل انجام شد.</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>مواد و روشها: </strong>این تحقیق به روش مداخله­ای بر روی 30 بیمار دارای پروتز پارسیل انجام شد. پس از تقسیم بیماران به 3گروه در گروه1بیماران صرفاآموزش بهداشت توسط دانشجو(درمانگر) و در گروه2 علاوه بر آن،آموزش شفاهی روش صحیح مسواک زدن، نخ دندان وتجویز دهانشویه کلرهگزیدین را دریافت کردند. در گروه سوم، این آموزشها به صورت پمفلت آموزشی ارایه گردید. تمام بیماران در روز تحویل و 3 ماه پس از آن برای ارزیابی شاخص های<span dir="LTR"> PI </span>، <span dir="LTR">GI </span>، <span dir="LTR">PD </span>، <span dir="LTR">CAL </span>، <span dir="LTR">GBI</span> معاینه شدند. نتایج، با آزمون­های <span dir="LTR">Repeated Measure ANOVA </span>،<span dir="LTR">Kruskal _ Wallis </span>و <span dir="LTR">Wilcoxone</span> تحلیل شد.</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> از نظر آماری تغییرات <span dir="LTR">PI</span> ، <span dir="LTR">GBI </span>، <span dir="LTR">PD </span>، <span dir="LTR">GI </span>و<span dir="LTR"> CAL</span> پس از سه ماه در هر دو گروه 2 و 3 نسبت به گروه 1 اختلاف معنی داری داشت. (005/0><span dir="LTR"> P</span> ) در صورتیکه بین دو گروه 2 و 3 در ارتباط با تغییر شاخصهای پریودنتال اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. (05/0<<span dir="LTR">P</span>)</h5>
<h5 dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> به نظر می­رسد آموزش بهداشت بصورت شفاهی و پمفلت روشی موثر برای کاهش<br>
بیماری­های پریودنتال بیماران دارای پروتزهای پارسیل متحرک محسوب می­شود.</h5>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal mso-pagination: none mso-outline-level: 1"><b><span new="" style="font-family:" times="">Abstract:</span></b></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify line-height: normal tab-stops: 73.7pt mso-pagination: none"><b><span new="" style="font-family:" times=""> </span></b></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times="">Background and Aim:</span></b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> Regarding the serious problems of RPDs(removable partiale denture) on oral soft and hard tissues and the importance of preventing them, this study was aimed to evaluate the Effect of verbal and pamphlet technique instructions in oral hygiene education<span style="mso-spacerun: yes"><font face="Times New Roman" size="2"> </font></span>on periodontal status of removable partiale denture wearers.</span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> </span></b></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times="">Materials and Methods</span></b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times="">: In this study, 30 subjects with removable partial dentures were evaluated. The patients were divided into 3 groups Group 1: patients that are hygiene Educated by student. Group 2: the patients that learning oral brushing , flossing and administration of chlorhexidine in addition to group 1 educations and group 3 recieved educational pamphlet. The patients were examined after 3 months to assess the impact of hygiene education on clinical GI, PD, PI, CAL, GBI. The Repeated Measure ANOVA, Kruskal-Wallis and Wilcoxone test used to comparing periodontal status.</span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> </span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 10pt text-align: justify"><b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times="">Results:</span></b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> After the 3-mounth follow-up periods, the Significant differences in PI, GBI, PD and GI were observed in groups of 2 and 3versus group1 (P<0.005). There were no significant differences between group 2 and 3.(P>0.05)</span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times="">Conclusion:</span></b><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> Considering to the results of this study, it seems that verbal and pamphlet technique instructions are effective methods to reduce periodontal disease in partiale denture wearers.</span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><span new="" style="color: black line-height: 115% font-family:" times=""> </span></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
پروتز پارسیل متحرک, آموزش بهداشت, شاخص های پریودنتال
Removable Partial Denture, Dental Education, Periodontal Indexes
91
95
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-705-2&slc_lang=fa&sid=1
H
Ansari Lari
حمیرا
انصاری لاری
10031947532846009446
10031947532846009446
No
Leila
Zamani Alavijeh
لیلا
زمانی علویجه
drl.zamani@yahoo.com
10031947532846009447
10031947532846009447
Yes
F
Sarlati
فاطمه
سرلتی
10031947532846009448
10031947532846009448
No
MR
MObaieni
محمودرضا
مبینی
10031947532846009449
10031947532846009449
No
SH
Hasanvand
شیرین
حسنوند
10031947532846009450
10031947532846009450
No
M
Hasanpur Shater
مریم
حسن پور شاطر
10031947532846009451
10031947532846009451
No