journal of research in dental sciences
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
J Res Dent Sci
Medical Sciences
http://jrds.ir
1
admin
2008-4676
2228-7353
8
10.61186/jrds
14
13
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
17
3
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط سبک های یادگیری بر اساس تئوری کلب با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دستیاری تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
Investigating the Relationship between Learning Styles Based on kolb's Theory and Academic Status in Resident's of Islamic Azad university of Dentistry,Tehran Branch
آموزش دندانپزشکی
Dental EDu
مطالعه اصیل
original article
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">سابقه و هدف:</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> سبک های یادگیری یکی از جلوه های تفاوت های فردی است و به این سوال پاسخ می دهد که چرا تمامی افراد با روش های معمول یاد نمی گیرند و بازده های یادگیری و وضعیت تحصیلی آنها متفاوت است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی سبک های یادگیری بر اساس تئوری کلب با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دستیاری دانشکده دندانپزشکی آزاد پرداخته است.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روش ها :</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> تحقیق به روش </span><span dir="LTR">cross-sectional</span><span style="font-family:B Nazanin;"> انجام گرفت. با مراجعه به 84 نفر از دانشجویان دستیاری تخصصی دندانپزشکی که به شیوه ی سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد کلب و معدل کل دوره ی عمومی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. با تکمیل پرسشنامه و بررسی نمرات کسب شده توسط افراد، سبک یادگیری هر فرد مشخص شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Nazanin;"> و آزمون (</span><span dir="LTR">chi square</span><span style="font-family:B Nazanin;"> و </span><span dir="LTR">ANOVA</span><span style="font-family:B Nazanin;"> ) انجام شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">یافته ها : </span></strong><span style="font-family:B Nazanin;">تحقیق روی 84 دستیار دندانپزشکی انجام گرفت که 64/3 درصد خانم و 35/7درصد آقا بودند. میانگین و انحراف معیار معدل تحصیلی دانشجویان 0/239 </span>±<span style="font-family:B Nazanin;">16/83 بود. 81/1 درصد افراد دارای سبک یادگیری همگرا </span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;">، </span></span><span style="font-family:B Nazanin;">10/7 درصد دارای سبک انطباق یابنده و 1/ 7 درصد افراد دارای سبک جذب کننده بودند. هیچ یک از افراد دارای سبک یادگیری واگرا نبودند. با بررسی توسط آزمون های آماری اختلاف معناداری بین وضعیت تحصیلی و سبک های مختلف یادگیری مشاهده نشد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجه گیری : </span></strong><span style="font-family:B Nazanin;">با توجه به برخورداری غالب دانشجویان از سبک یادگیری همگرا ، فراهم ساختن محیط های یادگیری متناسب با این سبک برای یادگیری بهتر و کسب یا تقویت توانمندی های لازم در محیط های آموزشی و کاری آینده از اهمیت ویژه ای برخوردار است<strong>.</strong></span>
<br>
<strong><ins cite="mailto:Nasim%20Naraghian" datetime="2019-12-22T12:09">Background</ins> and Aim<strike>:</strike></strong> Learning styles are one of the manifestations of individual differences and answer the question of why not all people learn in the usual way and their learning outcomes and academic status are different. The present study examined the relationship between learning styles based on club theory and academic status in resdent of dentistry,faculty of dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University.<br>
<strong>Methods and Materials</strong>:This research was maded based on cross-sectional method. With the consent of 84 students of dental who were selected by the census method. The kolb's standard Questionnaire and GPA for the entire general course of study were used to collect information. By completing the questionnaire and reviewing the scores obtained by individuals, each person's learning style was determined. Data analysis was performed by SPSS software and test (chi square and ANOVA). The study was performed on 84 dental assistants . 64.3% women and 35.7% men. The mean and standard deviation of students' GPA was16/83 ± 0/239. 81.1% of people had a convergent learning style, 10.7% had an Accommodator style and 7.1% had an Assimilator style. None of the people had a divergent learning style. Examination by statistical tests did not show a significant difference between academic status and different learning styles.<span dir="RTL">. </span><br>
Also, due to the predominance of students with convergent learning style, providing learning environments appropriate to this style, is important for forcing students to think and scrutinize issues in teaching and learning them for better learning. And acquire or strengthen the necessary capabilities in future educational and work environments<span dir="RTL">.</span>
سبک یادگیری , دانشجویان, وضعیت تحصیلی
Learning style , Students , Academic status
253
262
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-6-6&slc_lang=fa&sid=1
zahra
sayadi
زهرا
صیادی
100319475328460019054
100319475328460019054
No
دندانپزشک عمومی
Arash
azizi
آرش
عزیزی
100319475328460019055
100319475328460019055
No
گروه آموزشی بیماریهای دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی
shirien
lawaf
شیرین
لواف
drshlawaf@yahoo.com
100319475328460019056
100319475328460019056
Yes
گروه آموزش پروتز دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی