TY - JOUR T1 - Evaluating the Quality of E-Learning in Students of Dentistry faculty, Terhan Medical Sciences, Islamic Azad University in 2020 TT - ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1399 JF - Res-Dent-Sci JO - Res-Dent-Sci VL - 18 IS - 2 UR - http://jrds.ir/article-1-1201-fa.html Y1 - 2021 SP - 109 EP - 118 KW - Evaluation Studies KW - Learning KW - Curriculum KW - Dental Education N2 - سابقه و هدف: آموزش الکترونیکی در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان یک نظام آموزشی نوین شناخته شده است و به منظور بهبود، توسعه و تضمین کیفیت چنین نظامی به ارزشیابی مداوم نیاز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال 1399 انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1400 - 1399 انجام گرفت. ابزار گرد اوری داده­ها، پرسشنامه ای براساس مطالعات پیشین بود. این پرسشنامه حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافیک دانشجویان مقطع تحصیلی (علوم پایه و بالینی)، سن، جنسیت، میزان مهارت کامپیوتر، و بخش ارزیابی کیفیت دوره های مجازی (حاوی 33 سئوال) بود. این پرسشنامه 33 سئوالی شامل 6 حیطه: تعامل (5 سئوال:)، محتوا (6 سئوال)، یادگیری فردی (5سئوال) اطلاع رسانی و حضورغیاب (۳سوال)، فناوری(۷سوال) و ارزشیابی (7 سئوال) بود. نحوه نمره دهی به سئوالات براساس طیف لیکرت شش درجه ای از (1) نامطلوب تا مطلوبیت بالا (6) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ورژن 26 و مدل رگرسیون چند گانه خطی استفاده شد. مقادیر کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته ها: از 272 دانشجو، 56/6 % زن و 34/4% مرد بودند. 80/1 % زیر 25 سال سن داشتند. 65/1 % در مقطع بالینی و 34/9 % در مقطع علوم پایه مشغول به تحصیل بودند. کیفیت آموزش الکترونیک در حیطه های محتوا، یادگیری فردی، تعامل و اطلاع رسانی و حضورغیاب دوره در سطح مطلوب و در حیطه های ارزشیابی دوره و فناوری در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت. بطور کلی، متغیرهای علوم پایه و بالینی (0/35=p)، میزان اشنایی با کامپیوتر (0/83=p)، جنسیت(0/71=p)، ترم تحصیلی(0/23=p)، معدل (0/29=p)و سن (0/15=p) بر نمره ی کل تاثیرگذار نبودند. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی: کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال تحصیلی 1400-1399 براساس میانگین شش حیطه مورد ارزیابی در سطح مطلوب قرار داشت. M3 10.52547/jrds.18.2.109 ER -