AU - Habibzadeh, Aida AU - Farhadi, Sareh AU - haraji, afshin AU - sadri, Donia TI - The Attitudes of Faculty Members and Students of Dentistry at Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences, towards Virtual Education of Theoretical Courses during the COVID-19 Pandemic in 2020 PT - JOURNAL ARTICLE TA - Res-Dent-Sci JN - Res-Dent-Sci VO - 18 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jrds.ir/article-1-1206-fa.html 4100 - http://jrds.ir/article-1-1206-fa.pdf SO - Res-Dent-Sci 3 AB  - خلاصه: سابقه و هدف: شیوع اپیدمی Covid-19 بسیاری از مدارس و دانشگاه ها را وادار به تغییر رویکردهای سنتی آموزش و ترغیب به سمت آموزش مجازی نموده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش اعضای هیات علمی و دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نسبت به آموزش مجازی دروس نظری در دوران اپیدمی بیماری COVID-19 در سال 1399انجام شد. مواد و روشها: : در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 300 نفر از اعضا هیئت علمی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با رعایت معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با گروههای سهمی بود. ابزار جمع اوری اطلاعات پرسشنامه الکترونیکی بود که روایی محتوای آن در مطالعه طباطبایی و همکاران تایید شده و پایایی ان به روش test re-test با الفای کرونباخ 7/0 تایید شد. سپس یافته ها با ازمون اماریIndependent sample T-test و کای-دو تحلیل شد. یافته ها: از بین افراد مورد مطالعه 96 نفر (32%) هیات علمی و 204 نفر(68%) دانشجو بودند. از بین اعضا هیات علمی 40 نفر (41/7%) مرد و 56 نفر (58/3%) زن و از بین دانشجویان نیز 86 نفر (42/2%) مرد و 118 نفر(57/8%) زن بودند. از تعداد 204 دانشجو 83 نفر(40/7%) از آن ها در دوره علوم پایه و 121 نفر(59/3%) در دوره بالینی بودند. در خصوص آموزش مجازی دروس نظری در مورد اثر بخشی آموزش ،عوامل مرتبط با تدریس و یادگیری و همینطور عوامل ذهنی- عاطفی نگرش هیات علمی با دانشجویان اختلاف معنی داری نشان داد(p<0.01). در حالی که نگرش ایشان در خصوص چالشهای آموزش مجازی تفاوت معنی داری نداشت.(p>0.05) نتیجه گیری: به نظر می رسد نگرش اعضای هیات علمی به آموزش مجازی شرایط مساعد تری نسبت دانشجویان دارد. عدم ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو و مشکلات سخت افزاری به عنوان موانع جدی در نگرش دانشجویان در نظر گرفته شده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Res-Dent-Sci PG - 215 PT - original article YR - 2021