[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
ثبت کد ارکید::
::
(CC-BY 4.0)

AWT IMAGE

Journal of Research in Dental Sciences is licensed under a "Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"

..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1394 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 95-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل
حمیرا انصاری لاری ، لیلا زمانی علویجه* ، فاطمه سرلتی ، محمودرضا مبینی ، شیرین حسنوند ، مریم حسن پور شاطر
، drl.zamani@yahoo.com
چکیده:   (11310 مشاهده)
خلاصه: سابقه و هدف: با توجه به مشکلات ایجاد شده در بافتهای نرم و سخت دهان بدنبال استفاده از پروتزهای دندانی  و با در نظر گرفتن اهمیت پیشگیری،  از آنها این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل انجام شد.
مواد و روشها: این تحقیق به روش مداخله­ای بر روی 30 بیمار دارای پروتز پارسیل انجام شد. پس از تقسیم بیماران به 3گروه در گروه1بیماران صرفاآموزش بهداشت توسط دانشجو(درمانگر) و در گروه2 علاوه بر آن،آموزش شفاهی  روش صحیح مسواک زدن، نخ دندان وتجویز دهانشویه کلرهگزیدین را دریافت کردند. در گروه سوم، این آموزشها به صورت پمفلت آموزشی ارایه گردید. تمام بیماران در روز تحویل و 3 ماه پس از آن برای ارزیابی شاخص های PI ، GI ، PD ، CAL ،  GBI  معاینه شدند. نتایج، با آزمون­های Repeated Measure ANOVA ،Kruskal _ Wallis و Wilcoxone تحلیل  شد.
یافته ها: از نظر آماری تغییرات PI ، GBI ، PD ، GI و CAL پس از سه ماه در هر دو گروه 2 و 3 نسبت به گروه 1  اختلاف معنی داری داشت. (005/0> P ) در صورتیکه بین دو گروه 2 و 3 در ارتباط با تغییر شاخصهای پریودنتال اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. (05/0<P)
نتیجه گیری: به نظر می­رسد آموزش بهداشت بصورت شفاهی و پمفلت روشی  موثر برای کاهش
بیماری­های پریودنتال بیماران دارای پروتزهای پارسیل متحرک محسوب می­شود.
واژه‌های کلیدی: پروتز پارسیل متحرک، آموزش بهداشت، شاخص های پریودنتال
متن کامل [PDF 460 kb]   (1942 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: پروتز
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari Lari H, Zamani Alavijeh L, Sarlati F, MObaieni M, Hasanvand S, Hasanpur Shater M. The evaluation of the verbal and pamphlet oral hygiene instruction techniques'seffects on periodontal status of removable partiale denture wearers. J Res Dent Sci 2015; 12 (2) :91-95
URL: http://jrds.ir/article-1-629-fa.html

انصاری لاری حمیرا، زمانی علویجه لیلا، سرلتی فاطمه، مبینی محمودرضا، حسنوند شیرین، حسن پور شاطر مریم. بررسی تاثیر آموزش بهداشت به صورت شفاهی و پمفلت آموزشی بر وضعیت شاخص های پریودنتال در بیماران دارای پروتز پارسیل. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1394; 12 (2) :91-95

URL: http://jrds.ir/article-1-629-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645