:: دوره 21، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 99-92 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ساخت نرم‌افزار آموزشی اصول و روشهای حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی و تاثیر آن بر میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی
سمیه اسکینی ، ساندرا مهرعلی زاده* ، آرین حدادی
گروه رادیولوژی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ، Sandramehr@yahoo.com
چکیده:   (110 مشاهده)

خلاصه:

سابقه و هدف: با افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی اثرات احتمالی اشعه ایکس در رادیوگرافی‌های دندانی، آموزش بهینه دانشجویان دندانپزشکی در این زمینه پراهمیت است. طبق گزارش‌ها، به‌کارگیری نرم‌افزارهای آموزشی در ارتقا یادگیری موفق بوده‌اند. بنابراین هدف این تحقیق، طراحی نرم‌افزار آموزشی اصول و روش‌های حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی و بررسی تاثیر آن بر میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بود.

مواد و روش ها: مرحله‌ی اول تحقیق بصورت اکتشافی و مرحله‌ی دوم کارآزمایی بالینی بود. نرم‌افزار طبق راهنمای حفاظت در برابر اشعه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و به کمک نرم‌افزارهای ScreenRecorder و MultimediaBuilder و در دو نسخه تحت ویندوز و اندروید طراحی شد. در مرحله دوم 46 نفر از دانشجویان دندانپزشکی که تاکنون آموزشی درباره‌ی حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دریافت نکرده بودند، در دو گروه مورد (آموزش با نرم‌افزار- 24نفر) و شاهد (آموزش کلاسیک- 22نفر) قرار گرفتند. دو گروه بر اساس معدل کل و نتایج آزمون وارک همانندسازی شدند. یادگیری توسط آزمون 10سوالی در دو نوبت (بلافاصله بعد از آموزش و دو هفته بعد) ارزیابی شد. میانگین نمرات توسط آزمون MANN-U-WITHNEY مقایسه شد.

یافته ها: ساخت نرم‌افزار با موفقیت انجام شد. میانگین نمرات دانشجویان در گروه آموزش با نرم‌افزار در هر دو آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه آموزش کلاسیک بود. میانگین نمرات گروه مورد و شاهد به‌ترتیب در آزمون اول (1/31±8/91) و (1/67±6/13)  در آزمون دوم (1/69±6/79) و (2/09±4/90) گزارش شد.(0/001>P)

نتیجه گیری: استفاده از نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای میتواند میزان یادگیری دانشجویان درباره‌ی حفاظت در برابر اشعه رادیوگرافی دندانی را به طور معنی داری ارتقا دهد.


واژه‌های کلیدی: آموزش دندانپزشکی، حفاطت در برابر اشعه، آموزش از راه دور، مولتی‌مدیا، طراحی نرم‌افزار، برنامه تلفن همراه
متن کامل [PDF 678 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: رادیولوژی
فهرست منابع
1. Scarfe WC. Radiation risk in low-dose maxillofacial radiography. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol. 2012; 114: 277-80. [DOI:10.1016/j.oooo.2012.07.001] [PMID]
2. Ahmadzadeh M. Examining the level of awareness of dental students of Islamic Azad University of Tehran regarding protection against X-rays and related factors in 2014. Thesis of a professional doctor of dentistry, Tehran Dental Unit, Islamic Azad University: 42 pages [Persian]
3. Li G. Patient radiation dose and protection from cone-beRam computed tomography. Imaging Sci Dent 2013; 43: 63-9. [DOI:10.5624/isd.2013.43.2.63] [PMID] []
4. Roberts JA, Drage NA, Davies J, Thomas DW. Effective dose from cone beam CT examinations in dentistry. Br J Radiol 2009; 82: 35-40. [DOI:10.1259/bjr/31419627] [PMID]
5. An S, Lee K, and Lee J. Korean dentistst' perceptions and attitudes regarding radiation safety and protection. Detomaxillofac Radiol 2018; 47: 20170228. [DOI:10.1259/dmfr.20170228] [PMID] []
6. Jahanbani J, Mirlashari J, Fahimi O. The effectiveness of an oral pathology computer-assisted Learning program for Dental students. Shiraz Univ Dent J 2010; 10:57-60.
7. Grigg P, Stephens CD. Computer-Assisted Learning in Dentistry. Elsevier J Dent 1998; 385-387 [DOI:10.1016/S0300-5712(98)00012-8] [PMID]
8. Kenny GN, Paris PD. The use of Micro-Computer in anesthetic teaching. Anaesthesia 1979; 34:583-585. [DOI:10.1111/j.1365-2044.1979.tb06345.x] [PMID]
9. Luffingham JK. An assessment of computer-assisted Learning in Orthodontics. Br J Orthod 1984; 11:205-208. [DOI:10.1179/bjo.11.4.205] [PMID]
10. Carrotte P, Davis L, DuffinR. The development of two computer-assisted Learning (CAL) Packages within Restorative dentistry. Computer in Teaching Initiative Center for Medical Update 1996; 7:8-11.
11. Darenpot JC, Baskev RM. Color Atlas of Removable Partial Dentures. London: Wolfe Medical Publications. 1998.
12. Stephens C, Grigg P. A computer-based orthodontics learning package: report of trial. Dent Update 1994; 21:64-68.
13. Locatis C. Deciding among interactive multimedia technologies. J Biocommun 1995; 22:2-7.
14. Wright DN. Interactive multimedia dental education. The next 5 years and beyond. Med Info 1995; 2:1305-1307.
15. Sarlati F, Zare Z, Laiji N, Shariatmadar Ahmadi R, Moghaddas O, Zokaei N. Effectiveness of Periodontal Flap Surgery Multimedia Instructional Program Compared to Standard Lecture. J Iran Dent Assoc 2018; 30 (4) :145-152 [DOI:10.30699/JIsdreir.30.4.145]
16. Zokaie N, Sarlati F. Comparison of practical skills of students exposed to two different instructional modalities for periodontal flap techniques. CAL (computer-assisted learning) and traditional methods of learning [dissertation]. Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University.; 2015.
17. Aly M, Elen J, Willems G. Instructional multimedia program versus standard lecture: a comparison of two methods for teaching the undergraduate orthodontic curriculum. Eur J Dent Educ 2011; 8:43-46. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2004.00315.x] [PMID]
18. Fischer, K, Metz, M, Sekula, M, Katwal, D, Hannigan, D, Williams, T. Effect of educational intervention on computer-aided-design and computer-aided-manufacturing technology to preclinical dental students. Eur J Dent Educ. 2023; 00: 1-8. [DOI:10.1111/eje.12953] [PMID]
19. Rauch A, Jahn F, Roesner A, Hahnel S, Shierz O. Impact of the DC/TMD instructional video on the practical skills of undergraduate students-A single‐blinded, randomized controlled trial. Eur J Dent Educ 2021;25(3):435-41. [DOI:10.1111/eje.12618] [PMID]
20. Soltanimehr E, Bahrampour E, Imani M.M. et al. Effect of virtual versus traditional education on theoretical knowledge and reporting skills of dental students in radiographic interpretation of bony lesions of the jaw. BMC Med Educ 2019; 19:233. [DOI:10.1186/s12909-019-1649-0] [PMID] []
21. Takenouchi A, Otani E, Sunaga M, Toyama T, Uehara H, Akiyama K, Kawashima T, Ito K, Izuno H, Kinoshita A. Development and evaluation of e-learning materials for dental hygiene students in six schools: Using smartphones to learn dental treatment procedures. Int. J. Dent. Hyg. 2020; 18:413-421. [DOI:10.1111/idh.12452] [PMID] []
22. 22 Kwon SR, Hernández M, Blanchette DR. Effect of Computer-Assisted Learning on Students' Dental Anatomy Waxing Performance. J Dent Educ. 2015; 79(9):1093-100. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2015.79.9.tb06003.x]

Ethics code: IR.IAU.DENTAL.REC.1398.072



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( فصلنامه تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها