بررسی فراوانی شکایات ارجاع شده ی بیماران از شاغلین حرف دندانپزشکی در زمینه درمان جراحی دهان و فک و صورت، پریو، بیماری های دهان،فک و صورت و آسیب شناسی دهان، فک و صورت به اداره کمیسیون های پزشکی قانونی استان تهران در سال های 1397 تا 1399
|
افشین حراجی ، مهدی فروزش ، علیرضا خوشدل ، مرتضی نشاندار ، کیمیا چلبی*  |
دندانپزشک عمومی ، kimiachalabi@gmail.com |
|
چکیده: (1745 مشاهده) |
سابقه و هدف: باتوجه به افزایش شکایات وتأثیرمنفی آن بر کیفیت خدمات دندانپزشکی،بررسی پرونده های شکایات ضروری به نظرمیرسد.هدف از این مطالعه تعیین فراوانی شکایات ارجاع شده ی بیماران از شاغلین حرف دندانپزشکی در زمینه ی درمانهای جراحی دهان و فک و صورت، پریو، بیماری های دهان و فک و صورت، و آسیب شناسی دهان، فک و صورت به اداره کمیسیونهای پزشکی قانونی استان تهران در سالهای 1399-1397 بود.
مواد و روش ها: این مطالعه بصورت توصیفی و با مراجعه به مرکز کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران و بررسی پرونده های مربوطه و داده های موجود انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق فرم اطلاعاتی انجام شد که شامل خصوصیات دموگرافیک شاکی،متشاکی،نوع درمان و نتیجه کمیسیون اول و دوم بود. میزان شکایات در هر گروه به صورت درصد اعلام شده و ارتباط با عوامل مرتبط با آماره های کای-دو بررسی شد.
یافته ها: از میان 245 شکایتی که در سالهای 1399-1397 در ارتباط با زمینه های درمان ذکر شده در سازمان کمیسیونهای پزشکی قانونی استان تهران ثبت شده بود، بیشتر شاکیان در بازه ی سنی30 تا 39سال(34.9٪)،زن(58.4٪)،دیپلمه(30.3٪)،بیکار(34٪)و متاهل (69.3%)بودند. 13.2%درمانگران، غیردندانپزشک بودند.بیشتر درمانگران 50تا 59 ساله(30.9%)،مرد(73.3٪) و دارای مدرک عمومی(74.1٪) بودند.بیشتر شکایات از رشته جراحی دهان و فک و صورت(82.9٪) بود.
نتیجه گیری: بنظر میرسد بیشتر شاکیان، زن،متاهل،در بازه سنی 30تا39 سال و دیپلم هستند. بیشتر درمانگران، مرد،دندانپزشک عمومی و در بازه سنی 50تا59سال هستند.بیشتر شکایات از درمان ها، مربوط به رشته جراحی دهان و فک و صورت بود.
|
|
واژههای کلیدی: شکایات، دندانپزشکی، پزشکی قانونی، قصور، رضایت |
|
متن کامل [PDF 749 kb]
(1187 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش دندانپزشکی
|
|
|
|