بررسی آگاهی و عملکرد دانشجویان سال آخر دندانپزشکی یزد در رابطه با تشخیص و درمان ضایعات اندو-پریو در سال 1399
|
فهیمه رشیدی میبدی ، علی وطن دوست ، مریم کاظمی پور* |
دانشیار، گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی و عضو مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دهان ودندان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، dr.kazemipoor@gmail.com |
|
چکیده: (2067 مشاهده) |
سابقه و هدف: کمبود اطلاعات دندانپزشکان در زمینه تشخیص و درمان ضایعات اندو-پریو یکی از دلایل اصلی خارجکردن دندانها میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع ،مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی و عملکرد دانشجویان سال آخر دندانپزشکی شهر یزد پیرامون افتراق ضایعات اندو-پریو و درمان مؤثر این ضایعات انجام گرفت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامهای محقق ساخته و سه قسمتی شامل: اطلاعات دموگرافیک دانشجویان (سن، جنس و معدل کل)، 14 سؤال در رابطه با آگاهی دانشجویان نسبت به تشخیص افتراقی ضایعات اندو-پریو و 4 سؤال عملکردی در این زمینه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون آماری T-test وANOVA و ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنیداری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: از 52 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه، 23 نفر (23/44%) مرد و 29 نفر (76/55%) زن بودند. میانگین سنی نمونههای مورد بررسی 09/2±19/25 با دامنه تغییرات 36-23 سال بود. بهطور متوسط شرکتکنندگان 2/60% از میزان آگاهی مورد نظر را دارا بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان با سن ارتباط آماری معنیدار مشاهده شد (028/0=P). بین میزان آگاهی دانشجویان با جنس (734/0=P) و معدل کل (237/0=P) و همچنین بین میزان عملکرد آنها با سن (949/0=P)، جنس (061/0=P) و معدل کل (284/0=P) ارتباط معنیدار آماری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی مورد مطالعه نسبت به تشخیص و درمان ضایعات اندو-پریو به ترتیب در سطح خوب و متوسط بود. پیشنهاد میگردد در جهت ارتقای آگاهی و عملکرد دانشجویان در این زمینه مداخلات آموزشی و راهکارهای مناسب اتخاذ گردد.
|
|
واژههای کلیدی: آگاهی، تشخیص، دانشجویان دندانپزشکی، درمان، ضایعات اندو –پریو |
|
متن کامل [PDF 636 kb]
(1100 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه اصیل |
موضوع مقاله:
اندو
|
|
|
|