مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی دارای رتبه علمی-پژوهشی از وزارت بهداشت بوده و در پایگاه chemical abstract به عنوان نمایه سطح دو جهت ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی نمایه میگردد.
جستجو در پایگاه
دریافت اطلاعات پایگاه
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی در آخرین گزارش پایگاه ISC دارای میانگین ضریب تاثیر0.223 در رشته دندانپزشکی می باشد.
دوره 17، شماره 2 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی تابستان 1399 )
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، shekarchizadeh@razi.tums.ac.ir
چکیده: (3576 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف:فناوری اطلاعات کمک بزرگی در حرفه دندانپزشکی و فرایندهای آموزشی می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان از فناوری اطلاعات انجام گردید. مواد و روشها:مطالعه مقطعی حاضر با روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای انجام شد.پرسشنامه محقق ساخته پس از تعیین روایی و پایایی، در بین 150 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در کلیه سنوات تحصیلی توزیع گردید.برایتجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای منویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطیاستفاده شد. یافتهها:از بین دانشجویان %58/9 زن بودند.و 1/41 درصد مرد بودند. تنها %3/1 دسترسی به کامپیوتر نداشتند و %4 ایمیل شخصی نداشتند. اکثریت دانشجویان دسترسی خود به کامپیوتر (%67/1) و اینترنت (%70) را خوب ارزیابی کردند. میانگین نمره دانش فناوری اطلاعات دانشجویان (1/7±11) با دامنه 14-7 بود؛ البته عمده افراد با سایت مرجع دندانپزشکی برای معرفی به افراد عام (%78/6) و سایت تخصصی رشته خود (%72/6) آشنایی نداشتند. در زمینه کاربرد عمومی، اکثر دانشجویان هر روز از شبکههای اجتماعی (%87/8) استفاده می کردند اما تنها %10/3 ایمیل خود را مرتب چک میکردند. در زمینه کاربرد حرفهای، میزان استفاده روزانه از سایتهای تخصصی (%3/11) یا دانلود فایلها و فیلمهای آموزشی علمی (%12/7) بسیار پایین بود. هرچه دانش و کاربرد عمومی فناوری اطلاعات افراد بالاتر بود کاربرد حرفهای بالاتری را نشان دادند (0/05>P). نتیجهگیری: دسترسی دانشجویان به ابزارهای فناوری اطلاعات خوب بود اما عمدتا کاربرد حرفهای پایینی داشتند. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در دندانپزشکی، لزوم آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم و کاربرد حرفهای آن احساس میشود. کلید واژهها: انفورماتیک دندانپزشکی، دانشجویان دندانپزشکی، دانش
Tayareei R, Shekarchizadeh H, Esfahanian V. Evaluation of Dental Students’ Access, Knowledge, and Usage Regarding Information Technology in Dentistry. J Res Dent Sci 2020; 17 (2) :116-126 URL: http://jrds.ir/article-1-1089-fa.html
طیارئی رزا، شکرچی زاده هاجر، اصفهانیان وحید. ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی از فناوری اطلاعات
در دندانپزشکی. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1399; 17 (2) :116-126