مهارت تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دورههای آموزش مجازی در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰
|
اعظم نحوی ، رقیه ولی پور خواجه غیاثی ، آناهیتا رفیعی ، آناهیتا لطفی زاده  |
مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران |
|
چکیده: (1305 مشاهده) |
خلاصه:
سابقه و هدف: تفکر نقادانه قابلیتی است که بر پایه ان فراگیر تنها پس از دریافت مفاهیم کلیدی مطرح شده توسط استاد ،طی یک فرایتد ذهنی فعال به اهداف تعیین شده اموزشی دست می یابد.به این مهارت ارزشمند در دانشجویان دندانپزشکی به خصوص در دوران پاندمی Covid-19 که واحدهای نظری به صورت آنلاین برگزار میگردید، آنگونه که باید توجه نمیشد؛ بنابراین مطالعه حاضر به هدف ارزیابی تفکر نقادانه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران آموزش مجازی صورت گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ صورت گرفت. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب شامل ۳۴ سؤال بود که به صورت آنلاین در میان ۱۲۷ نفر از دانشجویان دندانپزشکی توزیع شد. دادههای جمع آوری شده وارد نرمافزار آماری SPSS-21 گشتند و از آمار توصیفی و آمار تحلیل تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافته ها: ۱۱۷ نفر در این مطالعه مشارکت کردند. 60 نفر زن (51/3درصد) و 57 نفر مرد (48/7 درصد) میانگین نمره تفکر انتقادی جامعه پژوهش حاضر 4/06±12/48از نمره استاندارد 15/89بود. بنابراین مهارت تفکر انتقادی دانشجویان دندانپزشکی ضعیف میباشد. میانگین نمره تفکر انتقادی و هر یک از ابعاد آن بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری ندارد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد مهارت تفکر انتقادی دانشجویان دندانپزشکی در دوران آموزش های مجازی کاهش یافته است
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان دندانپزشکی، آموزش، کووید-۱۹ |
|
متن کامل [PDF 715 kb]
(646 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش دندانپزشکی
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|