journal of research in dental sciences
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
J Res Dent Sci
Medical Sciences
http://jrds.ir
1
admin
2008-4676
2228-7353
8
10.61186/jrds
14
13
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
15
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395
Evaluation of instruction effect on Evidence-Based Dentistry (EBD) Knowledge, Attitudes, Access and Confidence and its consistency among Dental Students of Tehran Dental Branch, Islamic Azad University in 2017.
آموزش دندانپزشکی
Dental EDu
مطالعه اصیل
original article
<h3 dir="RTL" style="text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl; -ms-text-justify: kashida; text-kashida: 0%;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 12pt;">خلاصه:</span></span></h3>
<strong><span style="font-family: b nazanin;">سابقه و هدف</span></strong><span style="font-family: b nazanin;">:</span> <span style="font-family: b nazanin;">دندانپزشکی مبتنی بر شواهد(</span><span dir="LTR"><span style="font-family: calibri,sans-serif;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11pt;">EBD</span></span><span style="font-family: b nazanin;"> رویکردجدیدی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان </span><span style="font-family: b nazanin;">می­باشد</span><span style="font-family: b nazanin;"> که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی, تشخیص ها, مهارت های کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و الویت های درمانی بیمار است.هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش برمیزان دانش ,نگرش , دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (</span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11pt;">EBD</span></span><span style="font-family: b nazanin;">) و تداوم آن بود.</span><br>
<strong><span style="font-family: b nazanin;">مواد وروش ها:</span></strong><span style="font-family: b nazanin;"> این تحقیق، توصیفی </span>–<span style="font-family: b nazanin;">مقطعی بوده و روش نمونه گیری آن بصورت سرشماری و بر روی 250 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. پرسشنامه شامل چهار بخش بررسی دانش ,نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع بود. درزمینه </span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11pt;">EBD</span></span><span style="font-family: b nazanin;"> بود ودربین 310نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم های 5,7,9,11 توزیع شد و 250نفر از دانشجویان به آن پاسخ دادند. اطلاعات توسط آزمون<br>
کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت و عوامل مرتبط شامل سن ,جنس، معدل و ترم تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. </span><br>
<strong><span style="font-family: b nazanin;">یافته ها:</span></strong><span style="font-family: b nazanin;"> نمره دانش 7/1</span>±<span style="font-family: b nazanin;">17/2 از حداکثر ممکن 10( دانش ضعیف), رتبه نگرش 4/3 </span>±<span style="font-family: b nazanin;">32 از حداکثر نمره 50( نگرش متوسط) ,رتبه دسترسی 5</span>±<span style="font-family: b nazanin;">24/9 از حداکثر ممکن 45 (متوسط) و رتبه اعتماد به منابع 4/2 </span>±<span style="font-family: b nazanin;">15/3 از حداکثر ممکن 30 (متوسط) بود. با افزایش ترم، دانش دانشجویان افزایش معنی داری یافت. (0/005</span>><span dir="LTR"><span style="font-family: calibri,sans-serif;">P</span></span>) <span style="font-family: b nazanin;">ولی بر نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع تغییر معنی­داری نکرد. (0/2</span>><span dir="LTR"><span style="font-family: calibri,sans-serif;">P</span></span>) <span style="font-family: b nazanin;"> و میانگین نمره دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. (0/003=</span><span dir="LTR"><span style="font-family: calibri,sans-serif;">P</span></span><span style="font-family: b nazanin;">) </span><br>
<strong><span style="font-family: b nazanin;">نتیجه گیری:</span></strong> <span style="font-family: b nazanin;">به نظر می­رسد که دانشجویان مورد بررسی دانش ضعیفی در مورد </span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11pt;">EBD</span></span><span style="font-family: b nazanin;"> داشته و نگرش، دسترسی و اعتماد به منابع متوسطی دارند و آموزش این واحد درسی ،تاثیر زیادی روی این شاخص­ها نداشته یا تاثیر آن کم بوده است و بهتر است تغییراتی در نحوه ارائه و محتوا و پیگیری بیشتر در ترم­های بعدی و همچنین عملیاتی نمودن این مبحث در بخش­های بالینی صورت گیرد . در این خصوص انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به آموزش مبحث </span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11pt;">EBD</span></span><span style="font-family: b nazanin;"> در دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی توصیه گردد. </span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 12pt;">کلمات کلیدی</span></span></span></strong>: <span dir="RTL"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="font-size: 12pt;">دانشجوی دندانپزشکی، دندان پزشکی مبتنی برشواهد، دانش، نگرش، اعتماد </span></span></span>
<strong>Background and Objectives: </strong>Evidence-based dentistry (EBD) is a new approach to maintain the healthcare and oral hygiene, which requires proper integration of evidence, diagnosis and clinical skills of a dentist, as well as patient's medical needs and priorities. The aim of this research was to evaluate the outcomes of education on knowledge, attitude, access and confidence of dental students in field of EBD and its continuity.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Materials and Methods<span dir="RTL">:</span></strong> Sampling was based on census method and conducted on 250 students In this cross-sectional study, a questionnaire with 4 different sections including knowledge, attitude, access and confidence was surveyed 310 dental students educating in the 5th, 7th, 9th and 11th semesters. After collecting data, statistical analyses were performed using Kruskal-Wallis test. Related factors including age, gender and grade were also analyzed.<br>
<strong>Results: </strong>The score of knowledge was 2.17 ± 1. 7 out of the maximum score of 10, (poor knowledge) the attitude score was 32 ± 4.3 out of the maximum score of 50, (moderate attitude) the access score was 24.9 ± 5 out of the maximum score of 45 and the confidence score was 15.3 ± 4.2 out of the maximum score of 30. (moderate access and confidence) The Knowledge of students increased significantly (P < 0.005); however, it had no influence on attitude, access and confidence (P< 0.2). The mean score of access and confidence among male students was significantly higher than female students. (p=0.003) <strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Conclusions:</strong> The evaluated students had poor knowledge on EBD but their access confidence were moderate. Education of course had no remarkable impression on these factors. And it is better to schedule change in presentation, content, more fallow up and its practical management in clinical curses. So, this issue represented the necessity of more attention to study of EBD and their performance, in dental faculty, Islamic Azad University.
دانشجوی دندانپزشکی, دندان پزشکی مبتنی برشواهد, دانش, نگرش, اعتماد
Dental Student, Evidence-based Dentistry, Knowledge, Attitude, Access, Confidence
136
144
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-35-5&slc_lang=fa&sid=1
A
Marvei Milan
عزیز
مروئی میلان
100319475328460014260
100319475328460014260
No
واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
M
Vatanpour
مهدی
وطن پور
100319475328460014261
100319475328460014261
No
واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
F
SHahsavari
فاطمه
شاهسواری
dr.f.shahsavari@gmail.com
100319475328460014262
100319475328460014262
Yes
associate prof, Department of Oral Pathology,Islamic Azad University Dental Branch, Iran.
دانشیار پاتولوژی واحد دندانپزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران