TY - JOUR T1 - Assessment of Fine Motor Skills and Tooth Brushing Skills in 5-6 Year Olds in Tehran TT - بررسی مهارت های ظریف حرکتی ومهارت مسواک زدن در کودکان 6-5 ساله شهر تهران JF - Res-Dent-Sci JO - Res-Dent-Sci VL - 11 IS - 3 UR - http://jrds.ir/article-1-590-fa.html Y1 - 2014 SP - 175 EP - 180 KW - Toothbrushing KW - Motor Skills KW - Child KW - Oral Hygiene N2 - سابقه و هدف: اگرکودک توانایی فیزیکی مسواک زدن صحیح را کسب نکرده باشد، آموزشها تأثیر کافی نداشته و در نتیجه مسواک زدن ناقص شیوع بالای پوسیدگی و بیماری‌های پریودنتالی متعاقب آن رخ می‌دهد. بنابراین در این تحقیق میزان مهارت های ظریف حرکتی ومهارت مسواک زدن در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی‌های شهر تهران و عوامل مرتبط با آن بررسی گردید. مواد و روش‌ها: تحقیق به روش توصیفی بر روی 680 کودک 5و6 ساله شامل 240دختر و 440 پسر واجد شرایط انجام گرفت. ابتدا از هر کودک تست مهارتهای حرکتی دست و پا انجام گرفت و سپس مهارت مسواک زدن با 7 شاخص استاندارد در کودکان بررسی شد. همچنین عوامل مرتبط مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارتباط مهارت مسواک زدن با سن کودک و ارتباط عوامل مرتبط با مهارت مسواک زدن توسط آزمون کای دو مورد قضاوت قرار گرفت. یافته­ها: از کودکان مورد بررسی1/21% دارای مهارت مسواک زدن و 9/78% فاقد این مهارت بودند. عدم مهارت مسواک زدن با سن ارتباط معنی­داری نداشت، کودکان 5 ساله 4/1 برابر بیشتر از کودکان 6 ساله در مواجهه با عدم مهارت مسواک زدن بودند. عدم مهارت حرکتی بطور معنی­داری با عدم مهارت مسواک زدن ارتباط داشت. (01/0>P) نتیجه گیری: به نظر می­رسد کودکان 5 و 6 ساله فاقد مهارت کافی در مسواک زدن صحیح دندان­ها می­باشند و والدین می­بایست مدیریت این امر را بعهده بگیرند. M3 ER -