@ARTICLE{Shekarchizadeh, author = {Tayareei, Roza and Shekarchizadeh, Hajar and Esfahanian, Vahid and }, title = {Evaluation of Dental Students’ Access, Knowledge, and Usage Regarding Information Technology in Dentistry}, volume = {17}, number = {2}, abstract ={خلاصه: سابقه و هدف: فناوری اطلاعات کمک بزرگی در حرفه دندانپزشکی و فرایندهای آموزشی می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان دسترسی، دانش و استفاده دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان از فناوری اطلاعات انجام گردید. مواد و روشها: مطالعه مقطعی حاضر با روش نمونه­گیری تصادفی-طبقه­ای انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته پس از تعیین روایی و پایایی، در بین 150 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در کلیه سنوات تحصیلی توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون­های من­ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: از بین دانشجویان %58/9 زن بودند.و 1/41 درصد مرد بودند. تنها %3/1 دسترسی به کامپیوتر نداشتند و %4 ایمیل شخصی نداشتند. اکثریت دانشجویان دسترسی خود به کامپیوتر (%67/1) و اینترنت (%70) را خوب ارزیابی کردند. میانگین نمره دانش فناوری اطلاعات دانشجویان (1/7±11) با دامنه 14-7 بود؛ البته عمده افراد با سایت مرجع دندانپزشکی برای معرفی به افراد عام (%78/6) و سایت تخصصی رشته خود (%72/6) آشنایی نداشتند. در زمینه کاربرد عمومی، اکثر دانشجویان هر روز از شبکه­های اجتماعی (%87/8) استفاده می کردند اما تنها %10/3 ایمیل خود را مرتب چک می‌کردند. در زمینه کاربرد حرفه­ای، میزان استفاده روزانه از سایتهای تخصصی (%3/11) یا دانلود فایلها و فیلمهای آموزشی علمی (%12/7) بسیار پایین بود. هرچه دانش و کاربرد عمومی فناوری اطلاعات افراد بالاتر بود کاربرد حرفه­ای بالاتری را نشان دادند (0/05>P). نتیجه‌گیری: دسترسی دانشجویان به ابزارهای فناوری اطلاعات خوب بود اما عمدتا کاربرد حرفه­ای پایینی داشتند. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در دندانپزشکی، لزوم آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم و کاربرد حرفه­ای آن احساس می­شود. کلید واژه­ها: انفورماتیک دندانپزشکی، دانشجویان دندانپزشکی، دانش }, URL = {http://jrds.ir/article-1-1089-fa.html}, eprint = {http://jrds.ir/article-1-1089-fa.pdf}, journal = {journal of research in dental sciences}, doi = {10.29252/jrds.17.2.116}, year = {2020} }