TY - JOUR T1 - The Effect of the Course of “Smoking and Oral Health” on Knowledge and Attitude of Students Regarding Dentist’s Role in Smoking Cessation Programs TT - تأثیر واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان در مورد نقش دندانپزشک در کنترل دخانیات JF - Res-Dent-Sci JO - Res-Dent-Sci VL - 16 IS - 2 UR - http://jrds.ir/article-1-1031-fa.html Y1 - 2019 SP - 127 EP - 139 KW - Oral health KW - Smoking KW - knowledge KW - attitude KW - dental students KW - dental curriculum N2 - سابقه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک مداخله آموزشی در قالب واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی در زمینه عوارض دخانیات و نقش دندانپزشک در برنامه های ترک دخانیات می­باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مداخله نیمه تجربی روی 62 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گروه کنترل و 63 دانشجوی دانشگاه آزاد اصفهان در گروه مداخله، صورت گرفت. پرسشنامه ای در رابطه با دانش و نگرش آنان از کلیه افراد داوطلب جمع آوری شد. سپس مداخله آموزشی در طول یک ترم تحصیلی صورت گرفت. داده ها توسط Paired sample t-test،Independent sample t-test ، Chi square، Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره دانش دانشجویان قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0.46P=)، اما بعد از مداخله، در گروه مداخله بیشتر بود (0.001P<). میانگین نمره نگرش دانشجویان قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0.93P=)، اما بعد از مداخله، در گروه مداخله بیشتر بود (0.001P<). میانگین نمره نگرش دانشجویان هم در گروه مداخله و هم در گروه کنترل بعد از مداخله بیشتر از قبل مداخله بود (0.001P<). به دنبال مداخله، میانگین تغییرات نمره دانش و نگرش دانشجویان در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (0.001 P <). نتیجه گیری: واحد درسی"سلامت دهان و دخانیات" باعث افزایش دانش و نگرش دانشجویان در مورد برنامه های ترک دخانیات شد. هرچند عملکرد دانشجویان مورد سنجش قرار نگرفت ولی به نظر می رسد بتوان با آموزش، در جهت ارتقا توانایی های دانشجویان نیز نتایج قابل قبولی به دست آورد. M3 10.29252/jrds.16.2.127 ER -