، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
چکیده: (5442 مشاهده)
خلاصه: سابقه و هدف: میزان اضطراب کودکان 3-6 ساله در هنگام دریافت مداخلات دندانپزشکی در میزان همکاری با پزشک و کیفیت خدمات ارائه شده موثر است و نوع رفتار و میزان اضطراب کودکان شاید در ارتباط با مسائل روحی و روانی مادرانشان باشد هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بلوغ عاطفی مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-3 ساله حین درمانهای معمول دندان پزشکی بود مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود و 70 نفر از کودکان 3-6 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز مورد مطالعه قرار گرفتند در انتخاب کودکان سن و عدم تجربه مراجعه قبلی مورد توجه قرار گرفت. اضطراب کودکان با استفاده از مقیاس venham و ارزیابی رفتار کودک حین درمان دندانپزشکی با استفاده از شاخص فرانکل مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین قبل از شروع درمان دندانپزشکی ، پرسشنامه های مربوط به بلوغ عاطفی وPTSD توسط مادر کودک تکمیل گردید.در نهایت رابطه بین بلوغ عاطفی مادر با رفتار و اضطراب کودک توسط آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: دو نتیجه مهم از این مطالعه بدست آمد.اول اینکه بلوغ عاطفی مادر با رفتار کودک در محیط دندانپزشکی ارتباط معناداری ندارد.همچنین در بررسیهای انجام شده رابطه معناداری بین بلوغ عاطفی مادر و اضطراب کودک در محیط دندانپزشکی مشاهده نشد. نتیجه گیری:بلوغ عاطفی مادران در مجموع در سطح طبیعی بوده و به نظر نمیرسد که میزان بلوغ عاطفی مادر ارتباط مستقیمی با رفتار کودک و اضطراب او در محیط دندانپزشکی داشته باشد.