سابقه و هدف : شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی بخصوص در حوزه علوم پزشکی است. این پژوهش باهدف بررسی رابطه راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی دستیاران تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 96 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 85 نفر از دستیاران تخصصی دندانپزشکی که بطور تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند، انجام شد. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری ( LASSI )ویرایش دوم پس از تایید روایی و پایایی آن توسط دانشجویان تکمیل گردید. 10 حیطه انگیزش، نگرش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، راهنمای مطالعه، خودآزمایی، راهبردهای آزمون انتخاب ایده اصلی مدیریت زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، تی مستقل و آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفت. یافته ها: از 85 فرد مورد بررسی 56درصدزن و 44درصد مرد بودند . میانگین سن دانشجویان 4/1±25/2سال بود. بیشترین میانگین نمره به دست آمده با 27/65درصد مربوط به ایده اصلی است. سطح اضطراب بامیانگین 14/88رصد کمترین نمره را داشت . بین جنسیت دانشجویان و راهبردهای مطالعه نیز ارتباط معنا داری مشاهده نشد (0/05=P) بین راهبردهای مطالعه و یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز همبستگی مثبت و معنی دار بود. (0/52=r ) نتیجه گیری: بنظر می رسدکه دستیاران تخصصی دندانپزشکی در برخی از حیطه های راهبردهای مطالعه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند به خصوص در حیطه اضطراب امتحان که با عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتباط مثبت و معنا داری دارد. کلمات کلیدی: راهبردهای یادگیری ، راهبردهای مطالعه، ، دانشجویان دندانپزشکی، عملکرد تحصیلی