واحد دندانپزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی ، dr.sfarhadi@gmail.com
چکیده: (8375 مشاهده)
خلاصه:
سابقه و هدف: عوامل پیچیده و گاه ناشناخته ای کیفیت و کمیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از عواملی که به جهت شدت تأثیرات خود در پیشرفت تحصیلی مورد توجه بیشتر متخصصان بوده و گاه خود به عنوان یک عامل مستقل مورد بررسی قرار گرفته است، انگیزه تحصیلی است. این مطالعه با هدف بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان سال اول تا سوم دندانپزشکی آزاد اسلامی در سال 95 انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی برای اندازهگیری انگیــــزه تحصیلی از مقیــــــاس انگیــــزش تحصــــــیلی (Academic motivation scale) که یک مقیاس استاندارد و خوداجراست و سه بعد انگیزه بیرونی، درونی و بی انگیزگی را می سنجد، استفاده شد. پس از بیان طرح، پرسش نامه ها بین دانشجویان توزیع گردید و با توجه به رتبه کسب شده در محدوده
(28-196)، انگیزه افراد در سه گروه بالا (130 و بیشتر)، متوسط (129-65) و انگیزه پایین (کمتر از 65) تقسیم و نقش عوامل مرتبط با آنالیز رگرسیون تعیین شد. یافته ها: جامعه مورد مطالعه 217 نفر بود که از این تعداد، 31/3 درصد مذکر و 68/7 درصد مؤنث بودند. سن دانشجویان 3/6 ±21/1 سال بود. 64/5% دارای انگیزه بالا بودند. بین جنسیت و سطح انگیزه تحصیلی ارتباط معنی داری مشاهده شد(0/001>P)و دانشجویانی که وضعیت اقتصادی خوبی داشتند، 2/7 برابر دانشجویانی که وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند، از انگیزه تحصیلی بالاتری برخوردار بودند(0/96=p). نتیجه گیری: به نظر می رسد میزان انگیزه تحصیلی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی نسبتا بالا است که این میزان با جنسیت و شرایط اقتصادی فرد ارتباط مثبتی داشت. کلمات کلیدی: انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی