:: دوره 14، شماره 4 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1396 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 243-237 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه اساتید ودانشجویان دندانپزشکی درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و عوامل مرتبط باآن در سال 1394
نرگس آقاسی ، فاطمه شاهسواری*
واحد دندانپزشکی تهران ، dr.f.shahsavari@gmail.com
چکیده:   (6417 مشاهده)
خلاصه:
سابقه وهدف: مهمترین دلیل انجام ارزشیابی اساتید، بهبود سیستم آموزشی است. مطالعه حاضر باهدف تعیین دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجو وعوامل مرتبط با آن درسال 1394انجام شد.
مواد وروش ها: این مطالعه توصیفی با دوپرسشنامه مجزا انجام شد. دیدگاه استاد شامل 9سوال و پرسشنامه دانشجو شامل 5 سوال مجزا بوده و هر دو  به صورت 5گزینه ای لیکرت بودند. روایی پرسشنامه ها تأیید و پایایی آنها با الفای کرونباخ 80/0 تعیین گردید. درنهایت نمره پرسشنامه ها اگر بالای 50درصد کل امتیاز بود به عنوان دیدگاه مثبت (موافق) ثبت شد. نقش عوامل مرتبط با آزمون Chi-Square  آنالیزشد.
یافته ها: از مجموع 70 استاد، 17/1 درصد دیدگاه مثبت(موافق) و 82/9 درصد دیدگاه منفی(مخالف) نسبت به ارزشیابی داشتند. مهمترین دلایل آن عدم احساس مسوولیت و صداقت دانشجو و عدم توجیه وی در تکمیل فرم ارزشیابی بود. ازمیان 120دانشجو 65/8 درصد دیدگاه موافق نسبت به ارزشیابی  داشتند. مهمترین علت آن عدم بهادادن به نتایج  ارزشیابی آنها بود. اساتیدی که مخالف نظرسنجی از دانشجویان بودند بیشتر در مواجهه با جنس مونث  بودند (02/ 0>P)  
نتیجه گیری: به نظر می­رسد اکثریت اساتید نسبت به ارزشیابی خود توسط دانشجو دیدگاه موافقی  نداشته، درحالیکه اکثر دانشجویان نسبت به ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان موافق بودند. انجام ارزشیابی اساتید به روش­های جدید مثلثی یا چندگانه (360 درجه)  و استفاده از جلسات توجیهی  برای اساتید و دانشجویان قبل از انجام ارزشیابی توصیه می­شود.

 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، دیدگاه، اعضای هیأت علمی، دانشجو
متن کامل [PDF 242 kb]   (1641 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها