:: دوره 14، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 6-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر سه سیستم ایمپلنت بر میزان شل شدن پیچ اباتمنت
فرزانه فرید ، حبیب حاج میر آقا ، ایلناز پورنصیری*
دانشگاه گیلان ، pournasiri_elnaz@yahoo.com
چکیده:   (6982 مشاهده)
سابقه و هدف: در کنار تنوع سیستم های ایمپلنت بسیاری از شرکت ها اقدام به ساخت اجزایی مشابه اجزای قطعات سیستم های ایمپلنتی رایج کرده و ادعا نموده اند که تطابق کاملی با آن دارند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان شل شدن پیچ اباتمنت های سیستم ITI   و سیستم های مشابه آن است .
مواد و روش ها: در این تحقیق که  بر روی 30 عدد دامی ایمپلنت  ITI    انجام شد، 10 عدد اباتمنت سیستم ITI و 10 عدد اباتمنت سیستم  COWELL و 10 عدد اباتمنت Euroteknika  بسته شد مجموعه با دستگاه تورکمتر تورک داده شد،   میزان RTV  اولیه با همان دستگاه اندازه گیری شده و مجددا تا 35 نیوتن ثابت شد و در بلوک های آکریلی مانت شده و در دستگاه cyclic load  تحت نیروی 75 نیوتن بر سانتی متر  با فرکانس 50000  دور در دقیقه قرار گرفت  RTV  نهایی مجدا اندازه گرفته شد نتایج بدست آمده باانالیز ANOVA  مورد بررسی قرار گرفت.

 یافته ها: میزان RTV اولیه در اباتمنت های  ITI    قبل از بارگذاری N/Cm 26/2±7/30  و بعد از بارگذاری به N/Cm 0/23 کاهش یافت این میزان در سیستم  Euroteknika قبل و بعد از بارگذاری به ترتیب
N/Cm 6/2±1/29  و  0/21  و در سیستم COWELL  N/Cm 61/3±2/29 و 41/2±6/21 بدست آمد. مقادیر RTV  بعد از بار گذاری دوره­ایی در گروه های مختلف با یکدیگر تفاوت معنا داری نداشت.

نتیجه گیری: به نظر می رسد 3  نوع اباتمنت  مورد بررسی (ITI,COWELL,Euroteknika )در شرایط مشابه از نظر میزان شل شدن پیچ اباتمنت ندارند.

واژه‌های کلیدی: ایمپلنت دندانی، تورک، بارگذاری ایمپلنت دندانی
متن کامل [PDF 1856 kb]   (2017 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: پروتز


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها