سابقه و هدف: در کنار تنوع سیستم های ایمپلنت بسیاری از شرکت ها اقدام به ساخت اجزایی مشابه اجزای قطعات سیستم های ایمپلنتی رایج کرده و ادعا نموده اند که تطابق کاملی با آن دارند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان شل شدن پیچ اباتمنت های سیستم ITI و سیستم های مشابه آن است .
مواد و روش ها: در این تحقیق که بر روی 30 عدد دامی ایمپلنت ITI انجام شد، 10 عدد اباتمنت سیستم ITI و 10 عدد اباتمنت سیستم COWELL و 10 عدد اباتمنت Euroteknika بسته شد مجموعه با دستگاه تورکمتر تورک داده شد، میزان RTV اولیه با همان دستگاه اندازه گیری شده و مجددا تا 35 نیوتن ثابت شد و در بلوک های آکریلی مانت شده و در دستگاه cyclic load تحت نیروی 75 نیوتن بر سانتی متر با فرکانس 50000 دور در دقیقه قرار گرفت RTV نهایی مجدا اندازه گرفته شد نتایج بدست آمده باانالیز ANOVA مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: میزان RTV اولیه در اباتمنت های ITI قبل از بارگذاری N/Cm 26/2±7/30 و بعد از بارگذاری به N/Cm 0/23 کاهش یافت این میزان در سیستم Euroteknika قبل و بعد از بارگذاری به ترتیب N/Cm 6/2±1/29 و 0/21 و در سیستم COWELLN/Cm 61/3±2/29 و 41/2±6/21 بدست آمد. مقادیر RTV بعد از بار گذاری دورهایی در گروه های مختلف با یکدیگر تفاوت معنا داری نداشت.
نتیجه گیری: به نظر می رسد 3 نوع اباتمنت مورد بررسی (ITI,COWELL,Euroteknika )در شرایط مشابه از نظر میزان شل شدن پیچ اباتمنت ندارند.