[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 208-214 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش دندانپزشکان نسبت به همدلی دندانپزشک و بیمار و عوامل مرتبط با آن در سال 1393
دکتر آرزو علائی ، دکتر ترانه فرخ نیا، دکتر مهتاب چهارکامه
، ngln2006@yahoo.com
چکیده:   (4624 مشاهده)
خلاصه:

سابقه و هدف: همدلی نقش مهمی در ارتباط بیمار با پزشک یا دندانپزشک معالج وی بازی می کند. همدلی دندانپزشک وبیماران باعث افزایش مهارتهای ارتباطی ورضایت آنهاو اثربخشی درمانهای دندانپزشکی می­گردد. ارتباط صحیح وهمدلی بین دندانپزشک و گیرندگان خدمات دند انپزشکی یکی ازدغدغه های اساتید،مدیران و برنامه ریزان آ موزش و گیرندگان خدمات دندانپزشکی می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سطح همدلی در دندانپزشکان شرکت کننده در نهمین کنگره بین المللی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در سال 1393 انجام شده است.

مواد و روشها: در این مطالعه  توصیفی، 200 دندانپزشک، نسخه فارسی پرسشنامه همدلی جفرسون (نسخه ارائه دهنده مراقبت های سلامت) را تکمیل کردند. نسخه فارسی پرسشنامه دارای روایی و پایایی بود و دارای 20 گزینه بود که در مقیاس 4 درجه­ای لیکرت قرار داشت. حداکثر نمره برحسب امتیار 60 و حداقل آن صفر بود که در چهار نگرش کاملا مثبت، مثبت، منفی و کاملا منفی
طبقه­بندی می­شود. اطلاعات دموگرافیک شرکت­کنندگان و داده­های حاصل از پرسشنامه وارد نرم افزار آماری SPSS v.20 گردید. با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: از بین 200 شرکت کننده 103 نفر مذکر (5/51درصد)و 97 نفر مونث (5/48درصد)بودند.120 نفر از دندانپزشکان (60 درصد) دارای نگرش مثبت و 80 نفر  از آنان (40 درصد) دارای نگرش منفی نسبت به همدلی بودند.آزمون های آماری نشان دادند که  ارتباط معناداری بین نگرش به همدلی با جنسیت ، سن ، سال فارغ التحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و وضعیت تحصیل وجودندارد. (05/0<P)

نتیجه گیری: به نظر می­رسد میزان همدلی در بین دندانپزشکان مورد مطالعه کمتر از شرایط قابل انتظار است. برنامه ریزی آموزشی برای تقویت همدلی در بین دندانپزشکان ضروری به نظر می رسد.

واژه‌های کلیدی: همدلی، دندانپزشکان، رضایت بیمار، اخلاق پزشکی
متن کامل [PDF 1449 kb]   (1558 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: مواد دندانی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aLaee A, Farokhnia T, CHaharkameh M. Dentist's altitude about Empathy and related factors . J Res Dent Sci. 2016; 12 (4) :208-214
URL: http://jrds.ir/article-1-678-fa.html

علائی آرزو، فرخ نیا ترانه، چهارکامه مهتاب. بررسی نگرش دندانپزشکان نسبت به همدلی دندانپزشک و بیمار و عوامل مرتبط با آن در سال 1393. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1394; 12 (4) :208-214

URL: http://jrds.ir/article-1-678-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764