Assistant Professor, Pediatric Dept, Islamic Azad University, Dental Branch Tehran, Iran ، nshafizad@yahoo.com
چکیده: (8244 مشاهده)
سابقه و هدف:اگرکودک توانایی فیزیکی مسواک زدن صحیح را کسب نکرده باشد، آموزشها تأثیر کافی نداشته و در نتیجه مسواک زدن ناقص شیوع بالای پوسیدگی و بیماریهای پریودنتالی متعاقب آن رخ میدهد. بنابراین در این تحقیق میزان مهارت های ظریف حرکتی ومهارت مسواک زدن در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانیهای شهر تهران و عوامل مرتبط با آنبررسی گردید.
مواد و روشها:تحقیق به روش توصیفی بر روی 680کودک 5و6ساله شامل 240دختر و 440 پسر واجدشرایط انجام گرفت. ابتدا از هر کودک تست مهارتهای حرکتی دست و پا انجام گرفت و سپس مهارت مسواک زدن با 7 شاخص استاندارد در کودکان بررسی شد. همچنین عوامل مرتبط موردارزیابی قرار گرفتند. ارتباط مهارت مسواک زدنبا سن کودک و ارتباط عوامل مرتبط با مهارت مسواک زدن توسط آزمون کای دو مورد قضاوت قرار گرفت.
یافتهها:از کودکان مورد بررسی1/21%دارای مهارت مسواک زدن و 9/78% فاقد این مهارت بودند. عدم مهارت مسواک زدن با سن ارتباط معنیداری نداشت، کودکان 5 ساله 4/1 برابر بیشتر از کودکان 6 ساله در مواجهه با عدم مهارت مسواک زدن بودند. عدم مهارت حرکتی بطور معنیداری با عدم مهارت مسواک زدن ارتباط داشت. (01/0>P)
نتیجه گیری: به نظر میرسد کودکان 5 و 6 ساله فاقد مهارت کافی در مسواک زدن صحیح دندانها میباشند و والدین میبایست مدیریت این امر را بعهده بگیرند.
Mahmoodi P, Salimi P, Davariashtiani R, Valaii N, azarshab M, Shafie Zadeh N. Assessment of Fine Motor Skills and Tooth Brushing Skills in 5-6 Year Olds in Tehran. J Res Dent Sci. 2014; 11 (3) :175-180 URL: http://jrds.ir/article-1-590-fa.html
محمودی پژمان، سلیمی پیمان، داوری آشتیانی رزیتا، ولایی ناصر، آذرشب مرجان، شفیع زاده نسیم. بررسی مهارت های ظریف حرکتی ومهارت مسواک زدن در کودکان 6-5 ساله شهر تهران. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1393; 11 (3) :175-180