:: دوره 19، شماره 1 - ( نشریه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1401 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 49-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
صابر بابا زاده ، طاهره نصرت زهی* ، سپیده بنارودی
گروه بیماری های دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات بیماری های دهان و دندان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده دندانپزشکی زاهدان، ایران ، Nosratzehim@yahoo.com
چکیده:   (1992 مشاهده)
خلاصه:
 سابقه و هدف: امروزه استفاده از تکنولوژی دیجیتال  در آموزش دندانپزشکی افزایشیافته است. رشد و تکوین الگوهای آموزشی نشان می دهد تغییر رویکرد آموزش از شیوه های سنتی به شیوه های الکترونیکی و آموزش مجازی حائز اهمیت است. از این رو مطالعه ی حاضر را با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر کیفیتیادگیری و آموزش بصورت مجازی از منظر  دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (یک مطالعه کیفی) به انجام رساندیم.
مواد  و روشها: جهت انجام این  مطالعه ی کیفی از نوع پدیدارشناسانه  با 5 ۱دانشجوی دندانپزشکیمصاحبه ی نیمه ساختاریافته صورت  گرفت که مصاحبه ها تا رسیدن به حد اشباع ادامه پیدا کرد . تمامی مصاحبه ها جهت کدگذاری و استخراج مفاهیم از حالت صوتی به نوشتاری پیاده گردید. جهت آنالیز مصاحبه ها از نرم افزار MAXQDA2018 نیز استفاده شد.
یافته‌ها: مضامین اصلی شامل « مزایای آموزش حضوری» ، « محدودیت های آموزش حضوری»، «روش های یادگیری آموزش مجازی»، « مزایای آموزش مجازی»، « معایب آموزش مجازی»، «محدودیت های آموزش مجازی»، « پیشنهادات برای بهبود آموزش مجازی » و « تفاوت آزمون حضوری و مجازی » بودند. مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، زیرا دارای بیشترین زیرمضمون ها بودند
نتیجه‌گیری: بنابر نظر دانشجویان، نگاه کلی نسبت به آموزش مجازی مثبت بوده و با وجود معایبی که برای آن ذکر شد، آموزش به صورت مجازی موثر و مفید ارزیابی شد. نظرات دانشجویان همچنین نشان داد مضامین اصلی "مزایا و معایب آموزش مجازی" و "پیشنهادات جهت بهبود آن" بیشتر مورد تاکید قرار گرفته بودند، از طرفی تقویت نقاط قوت در آموزش مجازی، برطرف کردن نقاط ضعف آن و اعمال پیشنهادات به ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش به صورت مجازی منجر خواهد شد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، یادگیری مجازی، دانشجویان دندانپزشکی، مطالعه ی کیفی
متن کامل [PDF 777 kb]   (963 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( نشریه تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها