بررسی موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان و دندان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون
از دیدگاه مادران
|
زهرا قربانی ، امین وحدتی ، مینا پاک خصال، هادی قاسمی ، نونا عطاران |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، aminvahdati89@gmail.com |
|
چکیده: (2331 مشاهده) |
سابقه و هدف: سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که در آن به علت شیوع بالای ناهنجاری های رشدی، آناتومیکی و عملکردی مرتبط با حفره ی دهانی، مشکلاتی در رعایت بهداشت دهان و دندان افراد را موجب می شود. هدف این مطالعه بررسی موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون از دیدگاه مادران آنها می باشد.
مواد و روشها: در این مطالعه ی کیفی به منظور تبیین موانع موجود در ارتقای بهداشت دهان دانش آموزان مبتلا به سندرم داون از دیدگاه مادران آنها، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف با 21 نفر از مادران مصاحبه های نیمه ساختار یافته انفرادی انجام شد و جهت تحلیل محتوای مصاحبه های ضبط، دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی شده، از رویکرد کیفی Graneheim و Lundman استفاده شد.
یافتهها: بر اساس تجربیات مادران بیماری فرزندان آنها می تواند مانعی در جهت دستیابی به وضعیت خوب سلامت دهان و دندان باشد. از تحلیل داده ها، سه درون مایه ی اصلی «تاثیرات وضعیت سلامت عمومی ، تاثیرات آموزش و یادگیری ، تاثیرات مشکلات دریافت خدمات مراقبت های سلامت دندانپزشکی.» و شش درون مایه ی فرعی «سلامت عمومی، ناهنجاری های دهان و دندان ها، آموزش مادران، آموزش افراد مبتلا به سندرم داون، مشکلات مرتبط با افراد مبتلا به سندرم داون و مشکلات دریافت خدمات» استخراج شد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه بیماری این کودکان مانع مهمی در راه دریافت خدمات دندانپزشکی است، باید ذینفعان در برنامه ریزی ها توجه ویژه ای به ارائه خمات دندانپزشکی به این کودکان داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: سندرم داون، بهداشت دهان و دندان، بهره مندی، دسترسی |
|
متن کامل [PDF 502 kb]
(1529 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش دندانپزشکی
|
|
|
|