[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 57-62 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر روش تدریس مجازی (الکترونیکی ) با روش سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان دردرس بیماریهای دهان و فک و صورت و رضایتمندی ایشان
دکتر آرش عزیزی، دکتر آرزو علایی، مهندس ناصر ولایی، دکتر مینو امجدزاده، دکتر افشین فردین نصر *
دستیار بخش بیماریهای دهان و فک و صورت واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران ، dr.fardinnasr@yahoo.com
چکیده:   (1567 مشاهده)
سابقه وهدف: با توجه به اهمیت درس بیماری های دهان و فک و صورت در رشته دندانپزشکی و نبود پیشینه کافی درکارائی روش های مؤثر تدریس در این درس و با توجه به خلأ اطلاعاتی در مقایسه روش های نوین، این مطالعه با هدف مقایسه روش تدریس سنتی با مجازی و میزان یادگیری درس بیماری های دهان ودندان و رضایتمندی دانشجویان در سال تحصیلی 94-93 در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام گرفت.
مواد و روشها: این تحقیق به روش تجربی طی دو مرحله بر روی 39 نفر از دانشجویان سال چهارم دندانپزشکی انجام شد . آنها به دو گروه الف و ب تقسیم شدند. در مرحله اول تحقیق جهت گروه الف  شامل 5 ضایعه و سپس 5 ضایعه به صورت آنلاین ( تدریس مجازی ) به گروه الف ارائه شد. در مرحله دوم ضایعات گروه ب به شکل سنتی توسط همان استاد ارائه شد.  سپس 5 ضایعه دیگر از طریق online(تدریس مجازی ) ارائه شد. سپس بعد از 21 روز از هر 2 گروه آزمونی یکسان گرفته شد و میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان با آزمون MANN-U-WHITNEY  و نرم افزار آماری Spss مورد قضاوت آماری قرارگرفت.
یافته ها: از 39 نفر دانشجوی مورد بررسی 26 (5/66% ) نفر دختر و 13 (5/33% ) نفر پسر بودند و میانگین سنی این 39 نفر 42/24 سال بود . در روش تدریس سنتی میزان یادگیری 18/2±97/11 و در روش تدریس مجازی میزان یادگیری17/3±98/12 بود. تفاوت در میزان یادگیری بین دو گروه به لحاظ آماری معنا دار نبود. (2/0>P) میزان رضایتمندی در روش تدریس سنتی به ترتیب خیلی خوب5/20% , خوب 59% و متوسط5/20% بود و میزان رضایتمندی در روش تدریس مجازی خیلی خوب 9/17% و خوب 51% ومتوسط 5/23%  و نیز 6/7% رضایتمندی بد بود . بر مبنای رضایت خیلی خوب و خوب و متوسط و بد،  این اختلاف به لحاظ آماری معنادار نبود (7/0>P)
نتیجه گیری: به نظر می­رسد روش تدریس مجازی با میزان یادگیری بیشتری همراه بوده ولی  میزان رضایتمندی  در دو روش تفاوت معنی داری  ندارد.
واژه‌های کلیدی: بیماریهای دهان، سخنرانی، تدریس مجازی، رضایتمندی
متن کامل [PDF 217 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه اصیل | موضوع مقاله: آموزش دندانپزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi A, Alaee A, Valaii N, Amjadzadeh M, Fardinnasr A. Knowledge and satisfaction of dental students with the instruction of oral and maxillofacial medicine: Web-based instruction versus the traditional instruction . J Res Dent Sci. 2017; 14 (1) :57-62
URL: http://jrds.ir/article-1-802-fa.html
عزیزی آرش، علایی آرزو، ولایی ناصر، امجدزاده مینو، فردین نصر افشین. مقایسه تأثیر روش تدریس مجازی (الکترونیکی ) با روش سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان دردرس بیماریهای دهان و فک و صورت و رضایتمندی ایشان . مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی. 1396; 14 (1) :57-62

URL: http://jrds.ir/article-1-802-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی Res Dent Sci
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 793 queries by yektaweb 3461